کوهنوردی

تأثیرات کوهنوردی بر سلامتی ذهنی

کوهنوردی یکی از ورزش های محبوبی است که حتما بايد آن را تجربه کرده و از فواید بی نظیرش برای جسم و ذهنتان بهره مند شوید. اگر کوهنوردید یا قصد شروع کوهنوردی را دارید تا پایان این مقاله از نوردینو با ما همراه باشید.

در مورد ورزش کوهنوردی به فواید زیادی می توان اشاره نمود که شامل سلامت قلب و عروق، چربی سوزی، افزایش استقامت و بهبود آمادگی جسمانی، سلامت استخوان ها و… می باشد. اما علاوه بر این موارد مهم ترین ثاثیری که ورزش کوهنوردی می تواند برای ما داشته باشد تاثیرات مثبت بر سلامت ذهنی ماست که در ادامه به مهم ترین این تاثیرات اشاره می کنیم.

1-افزایش اعتماد به نفس در کوهنوردی

کوهنوردی از ورزش هایی است که همراه با سختی ها و چالش های فراوانی است. یکی از مهم ترین ثاثیراتی که کوهنوردی و غلبه برچالش های مختلف در طول مسیرهای صعود بر ما می گذارد این است که باعث افزایش اعتماد به نفس شده و این اعتماد به نفس به طور مستقیم در زندگی روزمره ما هم تاثیرگذار خواهد بود و زندگی با کیفیت تری را برای ما به دنبال خواهد داشت.

2-بهبود مهارت های تیمی در کوهنوردی

کوهنوردی عموما ورزشی تیمی و گروهی بوده که درآن ممکن است در طول یک یا چند روز با همنوردان مختلف برای رسیدن به قله همراه باشید. لازمه موفقیت در این مسیر داشتن توانایی تیم ورک با سایر اعضا برای انجام فعالیت های مختلف بوده تا به سلامت و ایمنی کامل بتوانید مسیر را طی کنید. تقویت ارتباط موثر و افزایش مهارت های تیم ورک در کار و زندگی شخصی تان نیز ثاثیر گذار بوده و بسیار برایتان کمک کننده خواهد بود.

3- جلوگیری از افسردگی و اضطراب

همه ما در زندگی ماشینی امروز در معرض انواع اضطراب ها و آسیب های روحی قرار داریم و نیازمند راهی هستیم تا این اضطراب ها را کاهش دهیم. کوهنوردی یکی از بهترین ورزش ها برای غلبه بر این استرس ها محسوب می شود. در زمان کوهنوردی و وقت گذرانی در طبیعت تمامی دغدغه ها و افکار منفی از شما دور شده و به نوعی ذهنتان در استراحت به سر می برد که این موضوع به شما کمک کرده که روانتان را بازیابی کنید و در زندگی روزمره خلق و خوی بهتری پیدا کنید و بهتر بتوانید چالش های ذهنی را مدیریت کنید.

4- افزایش شادی و نشاط

یکی دیگر از فواید کوهنوردی این است که با انجام این ورزش کلیه تنش ها وناراحتی ها دور شده و هورمون اندروفین در بدن شما ترشح شده که شادی و انرژی مثبت را بالا برده، وضعیت روانی تان را بهبود داده و در نتیجه احساس بهتری نسبت به خودتان در شما ایجاد خواهد کرد. تحقیقات مختلفی این موضوع را تایید کرده اند.

باید به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر می خواهید این احساسات مثبت در شما ادامه دار باشد لازم است که ورزش تان هم مستمر باشد و علاوه بر این ارتباطات موثری با دیگر همنوردانتان داشته باشید.

5- بهبود کیفیت خواب پس از کوهنوردی

داشتن تحرک زیاد و به خصوص عبور از مسیرهای پرچالش و ناهموار انرژی زیادی را از شما خواهد گرفت که کمک می کند خواب راحت تر و با کیفیت تری را تجربه کنید. همچنین در زمان کوهنوردی و طبیعتگردی از کلیه محرک ها مثل موبایل، کامپیوتر و… دور می شوید که این مورد هم سهم زیادی در بهبود کیفیت خواب شما خواهد داشت.

علاوه بر اینها کوهنوردی می تواند خلاقیت ما را افزایش داده و توانایی ما در حل مساله را بالا ببرد. همچنین ورزش کوهنوردی می تواند منجر به افزایش ذهن آگاهی شده که در نتیجه آن بیشتر به لحظه ای که در آن حضور دارید توجه خواهید کرد و به آرامش ذهنی و درونی دست پیدا خواهید کرد.

کوهنوردی ورزش پر چالشی است که فواید و درس های بسیاری برای ما دارد. بعد از هر صعود این موضوع برایمان روشن تر می شود که گرچه رسیدن به قله شیرین است اما باید از مسیر رسیدن به قله لذت برد و در هر لحظه زندگی کرد.

برای اینکه صعود های فنی به قله های مرتفع تری داشته باشید نیاز است که تجهیزات کافی برای این ورزش را داشته باشید تا صعودی ایمن و بی خطر را در شرایط جوی مختلف تجربه کنید. برای تهیه تجهیزات کوهنوردی تان نوردینو با انواع محصولات با برندهای مختلف در کنار شماست تا با خیال راحت لوازم مورد نیازتان را تهیه کنید.

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *