جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی رشت | 10 مکان دیدنی رشت + اطلاعات

در رابطه با معرفی جاهای دیدنی رشت ابتدا باید بگوییم رشت، مرکز استان گیلان، به عنوان “شهر باران” شناخته می‌شود و با طبیعت سرسبز، تاریخ غنی و فرهنگ اصیل، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. از بازارهای سنتی پرشور و بوستان‌های دل‌انگیز گرفته تا بناهای تاریخی باشکوه و مناظر طبیعی بکر، رشت برای هر سلیقه‌ای جاذبه‌ای دارد. در این مقاله، به معرفی برخی از برجسته‌ترین جاذبه‌های دیدنی رشت می‌پردازیم تا سفری خاطره‌انگیز به این شهر زیبا را برایتان رقم بزنیم.

بوستان مفاخر رشت

بوستان مفاخر، که پیش از این با نام باغ سالار یا باغ بذر چمارسرا شناخته می‌شد، یکی از بوستان‌های زیبا و سرسبز شهر رشت است که در محله چمارسرا واقع شده و جزو جاهای دیدنی در رشت به حساب می‌آید. این بوستان با وسعت تقریبی 73 هزار متر مربع، سومین بوستان بزرگ رشت محسوب می‌شود و با قدمتی که به سال 1326 برمی‌گردد، عنوان اولین نمونه جنگلداری شهری در ایران را نیز به خود اختصاص داده است.

بوستان مفاخر در سال 1326 توسط بنگاه جنگلبانی آن زمان تاسیس شد و هدف اولیه آن تولید نهال جنگلی بود و در سال 1393 به طور رسمی به شهرداری رشت واگذار شد.

بوستان مفاخر رشت – جاهای دیدنی رشت

جاذبه‌های بوستان مفاخر

فضای سبز: درختان تنومند و کهنسال، چمن‌زارهای سرسبز و گل‌های رنگارنگ، فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را در بوستان مفاخر پدید آورده‌اند.

امکانات ورزشی: زمین‌های بازی فوتبال، والیبال و پینگ پنگ، وسایل ورزشی عمومی و مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، این بوستان را به مکانی مناسب برای ورزش و تفریح افراد در سنین مختلف تبدیل کرده است.

فضای بازی کودکان: وسایل بازی متنوع و استاندارد برای کودکان در این مکان نظر گرفته شده است تا اوقات خوشی را در این بوستان سپری کنید.

آلاچیق و نیمکت: آلاچیق‌ها و نیمکت‌های متعدد در نقاط مختلف بوستان تعبیه شده‌اند تا بازدیدکنندگان بتوانند از هوای مطبوع و فضای دل‌انگیز آن لذت ببرند.

امکانات رفاهی: سرویس بهداشتی، نمازخانه، بوفه و… از جمله امکانات رفاهی موجود در بوستان مفاخر هستند.

در حالت کلی فضای دل‌باز و سرسبز بوستان، آن را به مکانی ایده‌آل برای پیاده‌روی، ورزش صبحگاهی و یا عصرگاهی تبدیل کرده است. امکانات متنوع این بوستان، اوقات خوشی را برای خانواده‌ها رقم می‌زند. کودکان می‌توانند در فضایی امن و شاد بازی کنند و بزرگترها از هوای مطبوع و فضای آرامش‌بخش آن لذت ببرند. همچنین آلاچیق‌ها و فضای باز بوستان، مکانی مناسب برای دورهمی‌های دوستانه و گپ و گفت صمیمانه است.

تالاب عینک

در رابطه با معرفی جاهای دیدنی رشت باید بگوییم تالاب عینک که به دریاچه عینک و مرداب عینک نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهر رشت و بزرگترین تالاب شهری ایران است. این تالاب زیبا در منطقه ۴ شهر رشت واقع شده و از شرق به تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از جنوب به پارک دانشجو و مناطق مسکونی و از غرب به شرکت دخانیات رشت محدود می‌شود.

تالاب عینک به دلیل شکل ظاهری شبیه عینک در عکس‌های هوایی به این نام مشهور شده است. این تالاب 44 هکتار مساحت دارد و 12 کیلومتر محیط؛ آن را احاطه کرده است. حریم و پهنه ساحلی و خشکی تالاب عینک نیز 163 هکتار وسعت دارد.

تالاب عینک – جاهای دیدنی رشت

جاذبه‌های تالاب عینک

طبیعت بکر و چشم‌نواز: تالاب عینک با پوشش گیاهی انبوه، پرندگان مهاجر و جانوران متنوع، مکانی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت است.

تفریحات آبی: قایقرانی، پدال‌بوتی و گشت‌وگذار در تالاب با قایق از جمله تفریحات محبوب در تالاب عینک هستند.

رصد پرندگان: تالاب عینک زیستگاه انواع پرندگان مهاجر و بومی است و مکانی مناسب برای دیدن پرندگان است.

آرامش و سکوت: تالاب عینک به دور از هیاهوی شهر، مکانی آرام و مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و رهایی از استرس است.

امکانات رفاهی: در اطراف تالاب عینک امکاناتی مانند رستوران، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی و آلاچیق برای رفاه گردشگران تعبیه شده است.

تالاب عینک با طبیعت بکر و چشم‌نواز، تفریحات آبی متنوع و امکانات رفاهی مناسب، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر رشت است. اگر به دنبال مکانی آرام برای گذراندن اوقات فراغت و یا سفری خاطره‌انگیز هستید، تالاب عینک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چشمه آب شور لاکان

یکی دیگ از جاهای دیدنی رشت چشمه آب شور لاکان است. در دل جنگل‌های سرسبز لاکان در جنوب شهر رشت، چشمه‌ای منحصر به فرد با نام چشمه آب شور لاکان وجود دارد که به دلیل خواص درمانی و جاذبه‌های طبیعی، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب و یکی از جاهای دیدنی رشت به حساب مب‌آید.

چشمه آب شور لاکان – جاهای دیدنی رشت

ویژگی‌های چشمه

آب شور و گوگردی: آب این چشمه دارای مقادیر قابل توجهی نمک و گوگرد است که به آن خواص درمانی متعددی می‌بخشد.

خاصیت درمانی چشمه: مردم محلی معتقدند که آب این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی، رماتیسم و مشکلات گوارشی مفید است.

حوضچه طبیعی: در محل چشمه، حوضچه‌ای طبیعی از آب شور وجود دارد که می‌توانید در آن غوطه‌ور شده و از خواص درمانی آن بهره‌مند شوید.

محیط طبیعی بکر: چشمه آب شور لاکان در دل جنگلی انبوه و سرسبز قرار دارد که تنفس در هوای پاک آن و چشم‌اندازهای زیبای آن، طراوت و آرامش را به شما هدیه می‌دهد.

گوهررود

گوهررود، یکی از رودخانه‌های شهر رشت، از ارتفاعات بالادست روستای عزیزکیان در 15 کیلومتری جنوب رشت سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دهستان لاکان و گذر از محله‌های مختلف شهر، در نهایت به رودخانه زرجوب می‌پیوندد و رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهد این رودخانه یکی از جاهای دیدنی رشت است و در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد.

گوهررود – جاهای دیدنی رشت

جاذبه‌های گوهررود

طبیعت بکر: گوهررود در طول مسیر خود از میان شالیزارها، جنگل‌ها و تپه‌ها عبور می‌کند و چشم‌اندازهای زیبایی را به وجود می‌آورد.

پل‌های تاریخی: بر روی گوهررود پل‌های تاریخی متعددی مانند پل چوبی میرزا کوچک خان جنگلی و پل طالشان وجود دارد که قدمت برخی از آنها به دوره قاجار می‌رسد.

تفریح: در حاشیه گوهررود امکانات تفریحی مختلفی مانند قایق‌سواری، ماهیگیری و پیک‌نیک وجود دارد.

غذا: در رستوران‌های حاشیه گوهررود می‌توانید انواع غذاهای محلی گیلان، به خصوص ماهی‌های تازه را نوش جان کنید.

گوهررود در گذشته محل ماهیگیری بوده است، اما به دلیل آلودگی، این فعالیت در حال حاضر ممنوع است. در حاشیه گوهررود مرداب‌های کوچکی وجود دارد که زیستگاه پرندگان مختلف هستند. نام گوهررود به دلیل زلالی و شفافیت آب این رودخانه انتخاب شده است.

سبزه میدان رشت

سبزه میدان، با قدمتی که به دوران قاجار می‌رسد، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین میدان‌های رشت است و جزو زیباترین جاهای دیدنی رشت به حساب می‌آید. این میدان در نزدیکی میدان شهرداری، قلب تاریخی شهر، واقع شده و با فضای سبز دل‌انگیز، درختان کهنسال، و سردیس مشاهیر گیلان، مکانی ایده‌آل برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت است.

سبزه میدان در ابتدا به عنوان یک سبزه‌زار وسیع بین دو محله استادسرا و کیاب شناخته می‌شد. در زمان حکومت مظفرالدین شاه قاجار، محمد ولی خان تنکابنی، حاکم رشت، به عمران این ناحیه پرداخت و با احداث باغچه، خیابان، و درختکاری، این مکان را به سبزه میدان تبدیل کرد.

سبزه میدان – جاهای دیدنی رشت

همچنین بخوانید: 5 نقطه از زیباترین نقاط طبیعت گردی در ساری

جاذبه‌های سبزه میدان

فضای سبز: سبزه میدان با درختان چنار کهنسال، گل‌های رنگارنگ و چمن‌های سرسبز، مکانی آرامش‌بخش برای استراحت و لذت بردن از طبیعت است.

سردیس مشاهیر: در گوشه و کنار سبزه میدان، سردیس‌هایی از مشاهیر گیلان مانند شیون فومنی، پروفسور فضل‌الله رضا، دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور حسن اکبرزاده نصب شده است.

کتابخانه: کتابخانه عمومی رشت در ضلع غربی سبزه میدان واقع شده و مکانی مناسب برای مطالعه و دسترسی به منابع علمی و فرهنگی است.

مغازه‌ها: در اطراف سبزه میدان، مغازه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها سوغات رشت، صنایع دستی و محصولات محلی را خریداری کنید.

تفریحات: در سبزه میدان می‌توانید به تفریحاتی مانند کبوتربازی، بستنی خوردن، و گپ و گفت با اهالی شهر بپردازید.

سبزه میدان رشت، با قدمت تاریخی، فضای سبز دل‌انگیز و جاذبه‌های متعدد، مکانی ایده‌آل برای گردشگران و اهالی شهر است. با بازدید از این میدان، خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید.

موزه گنجینه رشت

موزه گنجینه رشت، که به موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، و یکی از جاهای دیدنی رشت است. این موزه در بنایی با قدمت بیش از 70 سال واقع شده که در گذشته متعلق به میرزاحسین خان کسمایی، مدیر روزنامه جنگل، بوده است.

در موزه گنجینه رشت، مجموعه‌ای غنی از اشیاء تاریخی و فرهنگی از دوران پیش از تاریخ تا دوره معاصر به نمایش گذاشته شده است. این اشیاء شامل سفالینه‌ها، ابزارآلات، سکه‌ها، زیورآلات، اسناد و مدارک و … می‌باشند که روایتگر تاریخ و فرهنگ پرفراز و نشیب مردم گیلان هستند.

موزه گنجینه – جاهای دیدنی رشت

برخی از بخش‌های دیدنی موزه گنجینه رشت

بخش باستان‌شناسی: در این بخش، اشیاء مربوط به دوران پیش از تاریخ تا دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است. از جمله این اشیاء می‌توان به سفالینه‌های منقوش، ابزارهای سنگی و فلزی، سکه‌ها و … اشاره کرد.

بخش مردم‌شناسی: در این بخش، آداب و رسوم، پوشاک، صنایع دستی و … مردم گیلان به نمایش گذاشته شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند با نحوه زندگی سنتی مردم گیلان در گذشته آشنا شوند.

بخش اسناد و مدارک: در این بخش، اسناد و مدارکی مربوط به تاریخ و فرهنگ گیلان نگهداری می‌شود. این اسناد برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ گیلان بسیار ارزشمند هستند.

موزه گنجینه رشت، مکانی مناسب برای:

علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ

  • دانشجویان و پژوهشگران
  • گردشگران
  • خانواده‌ها
  • و همه‌ی گردشگران عزیز است
  •  

خانه قدیری

خانه قدیری، عمارتی باشکوه از دوران پهلوی، در ضلع شرقی سبزه میدان رشت واقع شده و یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و جزو جاهای دیدنی رشت است. این بنا توسط محمدولی خان تنکابنی سپهدار، حاکم وقت گیلان، در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی احداث شده است.

معماری خانه قدیری شامل موارد زیر است:

  • اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبه کوبی
  • پوشش خارجی سفالی
  • در و پنجره از چوب نراد روسی
  • تزئینات آیینه‌کاری و گچبری نفیس
  • هشتی، بیرونی، اندرونی، مطبخ، حمام و …
خانه قدیری – جاهای دیدنی رشت

جاذبه‌ها

  • تماشای معماری سنتی ایرانی
  • بازدید از اشیاء و اسناد تاریخی
  • برپایی نمایشگاه‌های هنری
  • شرکت در کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی

خانه قدیری با معماری منحصر به فرد، تاریخچه پرفراز و نشیب و فضایی دلنشین، تجربه‌ای متفاوت از گردشگری را برای شما رقم خواهد زد. بازدید از این بنای تاریخی را در سفرتان به رشت فراموش نکنید.

منبع: خانه قدیری رشت

قصر بازی رشت

در رابطه با معرفی جاهای دیدنی رشت باید بگوییم قصر بازی رشت، به عنوان اولین و بزرگترین مجموعه تفریحی سرپوشیده در شمال ایران، مکانی ایده‌آل برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح برای خانواده‌ها و کودکان است. این مجموعه در مساحتی بالغ بر 45 هزار متر مربع و در دو طبقه احداث شده و شامل طیف وسیعی از بازی‌های هیجانی، کامپیوتری، تفریحی و ورزشی برای تمامی سنین و سلیقه‌ها می‌باشد.

برخی از امکانات و جاذبه‌های قصر بازی رشت عبارتند از:

بازی‌های هیجانی: شامل چرخ و فلک، تاپ‌سان، رالی، ماشین برقی، سرسره و …

بازی‌های کامپیوتری: شامل فوتبال دستی، ایرهاکی، شبیه‌ساز رانندگی، تئاتر 7 بعدی و …

تفریحات و سرگرمی: شامل بولینگ، بیلیارد، اسنوکر، سالن تئاتر، کافی‌شاپ و …

فضای بازی کودکان: شامل شهربازی سرپوشیده مخصوص کودکان، استخر شن و …

قصر بازی – جاهای دیدنی رشت

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت، که به عنوان “بازار سنتی رشت” نیز شناخته می‌شود یکی از جاهای دیدنی رشت است که با قدمتی چندین ساله، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای روباز ایران است. این بازار نه تنها مرکز اصلی تجارت در استان گیلان محسوب می‌شود، بلکه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری رشت نیز شناخته شده است.

بازار بزرگ رشت در بافت مرکزی شهر رشت و در مجاورت میدان شهرداری واقع شده است. وسعت این بازار حدود ۲۴ هکتار بوده و از ۱۴ کاروانسرا، راسته‌های مختلف، سراها، تیمچه‌ها و دالان‌ها تشکیل شده است.

تاریخچه

بازار بزرگ رشت در دوره صفویه بنا شده و در طول تاریخ دستخوش تغییرات و بازسازی‌های متعددی قرار گرفته است. این بازار در دوره قاجار رونق فراوانی داشته و به عنوان مهم‌ترین مرکز تجاری شمال ایران شناخته می‌شده است.

بازار بزرگ – جاهای دیدنی رشت

جاذبه‌های بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت به واسطه قدمت، وسعت و تنوع کالا، از جاذبه‌های متعددی برای گردشگران برخوردار است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معماری سنتی: بازار بزرگ رشت با معماری سنتی ایرانی، شامل کاروانسراها، تیمچه‌ها و دالان‌ها، که با آجر، چوب و کاشی تزئین شده‌اند، از زیبایی چشم‌نوازی برخوردار است.

تنوع کالا: در این بازار می‌توان طیف وسیعی از کالاها را از جمله مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانگی، صنایع دستی و سوغات شمال را پیدا کرد.

فرهنگ و آداب و رسوم: گشت و گذار در بازار بزرگ رشت فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم گیلان است.

غذا: در بازار رشت می‌توان انواع غذاهای محلی گیلان را در رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی میل کرد.

راسته‌ها

بازار بزرگ رشت از راسته‌های متعددی تشکیل شده است که هر کدام به فروش کالای خاصی اختصاص دارند. از جمله راسته‌های معروف این بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راسته زرگران: محل فروش طلا و جواهرات
  • راسته مسگران: محل فروش ظروف مسی
  • راسته بازار ماهی: محل فروش انواع ماهی تازه
  • راسته بازار برنج: محل فروش انواع برنج
  • راسته بازار میوه: محل فروش انواع میوه‌های تازه

باغ محتشم

باغ محتشم یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است که با نام‌های پارک شهر و باغ ایلیا و یاسین نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بوستان‌های شهر رشت است. این باغ با قدمتی که به دوران ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد، در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و از جمله مکان‌های محبوب اهالی رشت و گردشگران به شمار می‌رود.

تاریخچه باغ محتشم

دوران قاجار: اکبر خان بیگلربیگی، از ثروتمندان و متمولان عصر ناصری، بنیانگذار این باغ بود. او با احداث عمارت کلاه فرنگی و کاشت درختان تنومند، این باغ را به یکی از زیباترین باغ‌های رشت تبدیل کرد.

دوران پهلوی: پس از درگذشت اکبر خان، باغ به تنها دخترش ارث رسید و بعدها در دوره پهلوی به تصرف دولت درآمد. از آن زمان تاکنون، باغ محتشم به عنوان پارکی عمومی مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

باغ محتشم – جاهای دیدنی رشت

جاذبه‌های باغ محتشم

عمارت کلاه فرنگی: این عمارت چوبی با معماری منحصر به فرد، یکی از نمادهای شهر رشت است. عمارت کلاه فرنگی در حال حاضر به عنوان موزه صنایع دستی گیلان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فضای سبز: باغ محتشم با درختان تنومند و گل‌های رنگارنگ، مکانی ایده‌آل برای پیاده‌روی، استراحت و لذت بردن از طبیعت است.

امکانات رفاهی: در این باغ امکاناتی مانند بوفه، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان و کتابخانه نیز وجود دارد.

رودخانه گوهررود: رودخانه گوهررود از کنار باغ محتشم عبور می‌کند و زیبایی این باغ را دو چندان می‌کند.

باغ محتشم، با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی متنوع، انتخابی ایده‌آل برای یک گردش خاطره‌انگیز در شهر رشت است.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه به معرفی جاهای دیدنی رشت پرداختیم و 10 مکان دیدنی رشت را به شما معرفی کردیم و به کلیه گردشگران و طبیعت گردان پیشنهاد می‌کنیم اگر به رشت سفر کردید از دیدن از مکان‌ها غافل نشوید!

سوالات کاربران نوردینو در رابطه با جاهای دیدنی رشت

در این قسمت سوالات شما را پاسخ دادیم 🙂

بهترین فصل سفر به رشت چه زمانی است؟

رشت به عنوان “شهر باران” شناخته می‌شود و در تمام فصول سال زیبایی خاص خود را دارد. با این حال، بهترین زمان سفر به رشت به سلیقه شما بستگی دارد:

  • بهار: هوا در این فصل خنک و مطبوع است و طبیعت سرسبز و پر از گل و گیاه است.
  • تابستان: هوا گرم و شرجی است، اما می‌توانید از تفریحات ساحلی مانند شنا و آفتاب گرفتن لذت ببرید.
  • پاییز: هوا خنک و دل‌انگیز است و باران‌های پاییزی زیبایی خاصی به شهر می‌دهد.
  • زمستان: هوا سرد و بارانی است، اما می‌توانید از ورزش‌های زمستانی مانند اسکی در کوه‌های اطراف رشت لذت ببرید.

مهمترین جاذبه‌های گردشگری رشت کدامند؟

رشت جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد، از جمله:

  • طبیعت: پارک جنگلی سراوان، تالاب عینک، دریاچه سقالکسار، کوه درفک
  • تاریخ و فرهنگ: موزه میراث روستایی گیلان، خانه میرزا کوچک خان، کاروانسرای عباسی، میدان شهرداری
  • غذا: بازار رشت، رستوران های سنتی، کافه ها

بهترین سوغات رشت چیست؟

رشت سوغات‌های متنوعی دارد، از جمله:

  • کلوچه: کلوچه فومن، کلوچه لاهیجان
  • زیتون: زیتون رودبار، زیتون رشت
  • چای: چای لاهیجان، چای ماسال
  • صنایع دستی: صنایع دستی حصیری، سفال، جاجیم

زیباترین جاهای دیدنی رشت کدام اند؟

در این مقاله به 10 مورد از زیباترین جاهای دیدنی رشت اشاره شده و شما می‌توانید این 10 مکان را به عنوان زیباترین جاهای دیدنی در رشت در نظر بگیرید!

نوردینو مگ – جاهای دیدنی رشت

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *