جاهای دیدنی رودبار

جاهای دیدنی رودبار

رودبار یکی از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است که به واسطه‌ی طبیعت بکر و زیبای خود شناخته می‌شود. این منطقه با قرار گرفتن در میان کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز، چشم‌اندازهای طبیعی فراوانی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. رودبار با آب و هوای معتدل و مرطوب، به خصوص در فصل بهار و تابستان، مقصدی محبوب برای گردشگران طبیعت‌دوست است. رودبار در جنوب استان گیلان واقع شده و از شمال به شهرستان رشت و از جنوب به استان قزوین محدود می‌شود. این شهرستان در حاشیه رودخانه سفیدرود قرار دارد و به همین دلیل نام رودبار را به خود اختصاص داده است. وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های فراوان، این منطقه را به یکی از مناطق سرسبز و پرآب کشور تبدیل کرده است.

طبیعت رودبار ترکیبی از جنگل‌های انبوه، کوهستان‌های مرتفع، دشت‌های وسیع و رودخانه‌های خروشان است. این تنوع جغرافیایی، رودبار را به مکانی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و فعالیت‌های فضای باز تبدیل کرده است. جنگل‌های هیرکانی که از میراث طبیعی یونسکو هستند، بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند و زیستگاه گونه‌های متنوعی از گیاهان و حیوانات می‌باشند.

ییلاق سلانسر

عکس ییلاق سلانسر

 

ییلاق سلانسر یکی از دیدنی‌ترین مناطق رودبار است که در ارتفاعات این شهرستان واقع شده و با طبیعتی بکر و دل‌انگیز، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این ییلاق با دشت‌های وسیع و سرسبز، آب و هوای خنک و مطبوع، و چشم‌اندازهای بی‌نظیر از کوه‌ها و جنگل‌های اطراف، مکانی ایده‌آل برای استراحت و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت است. در سلانسر می‌توانید از فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی، و پیک‌نیک لذت ببرید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به این منطقه داشته باشید.

 

دریاچه عروس

دریاچه عروس، که به دریاچه حلیمه جان نیز معروف است، یکی از جاهای دیدنی رودبار است که در روستای حلیمه جان، از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات واقع شده است. این دریاچه به واسطه زیبایی منحصر به فرد و ویژگی‌های خاصش، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در شمال ایران تبدیل شده است.

ویژگی‌های دریاچه عروس

دریاچه عروس با وسعتی حدود 1.6 هکتار و عمقی تقریباً 7 متر، در میان جنگل‌های انبوه و سرسبز احاطه شده است. این دریاچه به دلیل وجود چشمه‌های زیرزمینی، آبی بسیار زلال و شفاف دارد و در طول روز، به دلیل تابش نور خورشید و وزش باد، رنگ آب آن بین سبز و آبی تغییر می‌کند. این پدیده زیبا، دریاچه عروس را به یکی از سوژه‌های عکاسی محبوب تبدیل کرده است.

علاوه بر زیبایی ظاهری، دریاچه عروس زیستگاه انواع مختلفی از گیاهان و جانوران نیز هست. در اطراف این دریاچه، امکانات مختلفی برای رفاه گردشگران از جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی، بوفه و… وجود دارد. همچنین، گردشگران می‌توانند از تفریحات مختلفی مانند قایق‌سواری، اسب‌سواری، پیاده‌روی در جنگل و… در این منطقه لذت ببرند.

دریاچه عروس - جاهای دیدنی رودبار
دریاچه عروس – جاهای دیدنی رودبار

دریاچه ویستان

دریاچه ویستان رودبار

دریاچه ویستان یکی دیگر از جاهای دیدنی رودبار است که در روستای بره‌سر واقع شده است. این دریاچه زیبا با آبی زلال و شفاف، در میان کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز قرار دارد و مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. دریاچه ویستان مکانی عالی برای قایق‌سواری، ماهیگیری، و تفریحات آبی دیگر است. همچنین، اطراف این دریاچه مناسب برای پیاده‌روی و کمپینگ بوده و امکان تجربه‌ی شب‌مانی در طبیعت بکر و آرامش‌بخش آن فراهم است.

غار دربند رشی

غار دربند رشی

غار دربند رشی یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی رودبار است که در نزدیکی ییلاق سی دشت قرار دارد. این غار با قدمتی تاریخی، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های انسانی در ایران شناخته می‌شود. در این غار، آثار باستانی متعددی مانند ابزارهای سنگی، استخوان‌های حیوانات و بقایای انسانی کشف شده است که همگی نشان‌دهنده‌ی زندگی انسان‌های نخستین در این منطقه است. غار دربند رشی برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی مکانی بسیار جذاب و آموزنده است.

 

آبشار کلشتر

آبشار کلشتر

آبشار کلشتر یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان و از جاذبه‌های طبیعی رودبار است که در نزدیکی چشمه سنگرود واقع شده است. این آبشار با ارتفاعی چشمگیر و جریان آب قوی، در دل جنگل‌های انبوه و سرسبز قرار دارد و مناظری بدیع و فراموش‌نشدنی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد. آبشار کلشتر مکانی مناسب برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، عکاسی و پیک‌نیک است و می‌توان لحظاتی آرام و دل‌انگیز را در کنار این آبشار زیبا سپری کرد.

 

روستای داماش

روستای داماش یکی از جاهای دیدنی رودبار است. این روستا در دل کوه‌های سرسبز استان گیلان و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این روستای ییلاقی با آب و هوایی خنک و دل‌انگیز و طبیعت بکر و چشم‌نواز، هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

داماش به عنوان زادگاه گل سوسن چلچراغ شناخته می‌شود. این گل نادر و زیبا که در لیست گونه‌های در حال انقراض قرار دارد، در فصل بهار دامنه‌های این روستا را به رنگ زرد خود می‌آراید و منظره‌ای بدیع و تماشایی خلق می‌کند.

علاوه بر گل سوسن چلچراغ، جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز در داماش وجود دارد که می‌توان به چشمه‌های آب معدنی، آبشارهای خروشان، دشت‌های وسیع و سرسبز و جنگل‌های انبوه اشاره کرد. همچنین، گردشگران می‌توانند از تفریحات مختلفی مانند کوهنوردی، پیاده‌روی، اسب‌سواری و آفرود در این منطقه لذت ببرند.

داماش با داشتن اقامتگاه‌های متنوع، از کلبه‌های چوبی سنتی گرفته تا هتل‌های مدرن، پذیرای مسافران با سلیقه‌های مختلف است. همچنین، غذاهای محلی خوشمزه و نان داغ تنوری این روستا، خاطره‌ای خوشمزه از سفر به داماش را برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

اگر به دنبال مکانی آرام و دل‌انگیز برای فرار از شلوغی و دود و دم شهر هستید، روستای داماش انتخابی ایده‌آل برای شماست. در این روستا می‌توانید نسیم خنک کوهستان را در ریه‌هایتان حس کنید، از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید و در آرامش و صلح واقعی غوطه‌ور شوید.

روستای داماش - جاهای دیدنی رودبار
روستای داماش – جاهای دیدنی رودبار

ییلاق سی دشت

ییلاق سی دشت، همچون نگینی درخشان در میان انبوه ییلاقات شمال ایران، در استان گیلان و در دامنه‌ی قله‌ی درفک واقع شده است. این ییلاق زیبا با ارتفاعی حدود 1008 متر، در فصل بهار و تابستان، بهشتی از سرسبزی و خنکی را به گردشگران هدیه می‌کند.

طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ی سی دشت، با جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز، و چشمه‌های خروشان، هر چشمی را مجذوب خود می‌کند. گشت و گذار در میان دشت‌های گل‌گاو زبان و توت فرنگی، تنفس هوایی پاک و خنک کوهستان، و تماشای مناظر بی‌بدیل این ییلاق، از جمله لذت‌های سفر به سی دشت است.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، سی دشت دارای جاذبه‌های دیگری نیز هست. جشنواره توت فرنگی که هر ساله در خرداد ماه در این ییلاق برگزار می‌شود، فرصتی مناسب برای چشیدن طعم توت فرنگی‌های تازه و ارگانیک و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی است. همچنین، در این ییلاق می‌توان از غار دربند رشی، حمام قدیمی، و بقعه‌ی امامزاده ابراهیم نیز دیدن کرد.

ییلاق سی دشت - جاهای دیدنی رودبار
ییلاق سی دشت – جاهای دیدنی رودبار

چشمه سنگرود

چشمه سنگرود یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان گیلان است که در شهرستان رودبار واقع شده است. این چشمه از دو بخش مجزا تشکیل شده است:

  • چشمه آب گاز: این چشمه آب سرد و گازداری دارد که از دل کوه می‌جوشد و طعمی ترش و گس دارد. گفته می‌شود که این آب برای مشکلات گوارشی و کبدی مفید است.
  • چشمه کولور: این چشمه آب گرمی دارد که از لحاظ خواص درمانی مشهور است.

آب چشمه کولور حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی از جمله گوگرد، کلسیم و منیزیم است. گفته می‌شود که این آب برای درمان بیماری‌های مفصلی، روماتیسمی، پوستی و عصبی مفید است. در کنار خواص درمانی، چشمه سنگرود از نظر زیبایی طبیعی نیز بسیار چشم‌نواز است. این چشمه در دل جنگل‌های سرسبز و کوهستانی قرار گرفته است و منظره‌ای بدیع و دل‌انگیز را به وجود آورده است.

بازدیدکنندگان می‌توانند در محوطه چشمه قدم بزنند، از طبیعت لذت ببرند و در آب‌های معدنی آن آب‌تنی کنند. علاوه بر این، در نزدیکی چشمه سنگرود، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به آبشار کلشتر، پل خشتی لوشان و بند دره اشاره کرد.

چشمه سنگرود - جاهای دیدنی رودبار
چشمه سنگرود – جاهای دیدنی رودبار

چشمه آب گرم ماستخور

چشمه آب گرم ماستخور، گوهرِ درخشانِ طبیعت گیلان، در 5 کیلومتری شهر رودبار و در جوار سد منجیل، خودنمایی می‌کند. این چشمه‌ی جوشان با دمای حدود 40 درجه سانتی‌گراد، از دلِ زمین می‌جوشد و خواص درمانی بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورد.

حمام کردن در آب گرم معدنی ماستخور، فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد. از جمله این خواص می‌توان به تسکین دردهای مفصلی و عضلانی، رفع بیماری‌های پوستی، بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و سم‌زدایی از بدن اشاره کرد.

چشمه آب گرم ماستخور - جاهای دیدنی رودبار
چشمه آب گرم ماستخور – جاهای دیدنی رودبار

علاوه بر خواص درمانی، ماستخور با چشم‌اندازهای طبیعیِ بکر و روح‌نواز، مکانی ایده‌آل برای تفریح و آرامش است. در سفر به این منطقه، می‌توانید از تماشای مناظر کوهستانی، جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌های خروشان لذت ببرید. همچنین، امکانات رفاهی مناسبی مانند هتل، رستوران و اقامتگاه در این منطقه وجود دارد که سفر را برای شما دلچسب‌تر خواهد کرد.

کلام پایانی

در این مطلب با 5 مورد از جاهای دیدنی رودبار آشنا شدید و اطلاعات مفیدی در رابطه با این مکان‌ها دریافت نمودید و اینک در انتها امیدورایم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

جاهای دیدنی رودبار – نوردینومگ

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *