جاهای دیدنی سراب

جاهای دیدنی سراب

سراب یکی از شهرهای دیدنی ایران است که طبیعت بکری دارد. ما در مطالب این صفحه در رابطه با جاهای دیدنی سراب سخن خواهیم گفت و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه خواهیم داد و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

منطقه گردشگری آغمیون نگینی در دامنه‌های سبلان

یکی از جاهای دیدنی سراب منطقه گردشگری آغمیون-سهزاب است. این منطقه همچون نگینی درخشان در دامنه‌های کوه سبلان، در استان اردبیل می‌درخشد. این منطقه بکر و طبیعی، با قرار گرفتن در 10 کیلومتری شمال شرقی سراب و در مسیر جاده سراب-اردبیل، به عنوان یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردی و گردشگری در این استان شناخته می‌شود.

مساحت منطقه آغمیون بیش از 50 هکتار را شامل می‌شود و با برخورداری از آب و هوایی خنک و دلپذیر در تابستان و زمستان‌های برفی، پذیرای گردشگران از سراسر ایران است. در این منطقه، می‌توانید شاهد مناظر طبیعی چشم‌نواز، از جمله باغ‌های میوه، درختان خودرو، رودخانه‌های خروشان و چشمه‌های جوشان باشید. گویی طبیعت در آغمیون، تابلویی بی‌نظیر از زیبایی‌های خود را به معرض نمایش گذاشته است.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، منطقه آغمیون دارای پتانسیل‌های گردشگری فراوانی نیز است. وجود اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، و مجتمع‌های تفریحی متنوع در این منطقه، امکان اقامتی لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را برای گردشگران فراهم می‌کند. همچنین، امکانات رفاهی و خدماتی مناسب، در کنار برخورد گرم و صمیمی مردم محلی، تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای مسافران این منطقه رقم خواهد زد.

در ادامه، به برخی از جاذبه‌های گردشگری منطقه آغمیون اشاره می‌کنیم:

  • چهارطاق ساسانی آغمیون: این بنای تاریخی که در 9 کیلومتری شمال شرقی سراب واقع شده، قدمتی به دوران ساسانیان دارد و در ابتدا به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  • رودخانه آغمیون: این رودخانه خروشان که از دامنه‌های کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد، از میان منطقه آغمیون عبور می‌کند و طراوت و شادابی خاصی به این منطقه می‌بخشد.
  • باغ‌های میوه: در منطقه آغمیون، باغ‌های میوه‌ی سرسبز و پرباری وجود دارد که می‌توانید از گشت و گذار در میان آنها و چشیدن میوه‌های تازه لذت ببرید.
  • چشمه‌های آب معدنی: در این منطقه، چشمه‌های آب معدنی متعددی وجود دارد که خواص درمانی و شفابخش دارند.
منطقه گردشگری آغمیون - جاهای دیدنی سراب
منطقه گردشگری آغمیون – جاهای دیدنی سراب

آبگرم اسبفروشان بهشتی در دامنه بزقوش

آبگرم اسبفروشان، گوهر ییلاقی آذربایجان شرقی، در دامنه‌های کوه بزقوش و در 22 کیلومتری جنوب سراب واقع شده است. این چشمه‌ی جوشان که از دل سنگ‌های آتشفشانی بیرون می‌تراود، با دمای بین 35 تا 85 درجه سانتی‌گراد، خواص درمانی بی‌شماری برای بیماری‌های مفصلی، دردهای عضلانی، رماتیسم و … دارد.

دو استخر مجزا برای خانم‌ها و آقایان، در کنار مسجد، سرویس بهداشتی، آلاچیق، رستوران و اقامتگاه، امکانات رفاهی این مجموعه را تشکیل می‌دهند. طبیعت بکر و چشم‌نواز اطراف آبگرم، با رودخانه‌ای خروشان و آبشاری زیبا، فرصتی بی‌نظیر برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی به گردشگران هدیه می‌دهد. پرورش ماهی قزل‌آلا در حاشیه دره و چشمه‌ی آب سرد و گوارا، بر جذابیت‌های این منطقه می‌افزاید.

بازدید از آبگرم اسبفروشان، در هر فصل از سال، تجربه‌ای منحصر به فرد خواهد بود. در بهار و تابستان، خنکای نسیم کوهستانی و سرسبزی طبیعت، روح‌نواز است. در پاییز، رنگ‌های هزار رنگ برگ درختان، تابلویی بدیع را به نمایش می‌گذارد. و در زمستان، منظره‌ی پوشیده از برف کوه بزقوش، شکوه و عظمت خاصی به این منطقه می‌بخشد.

آبگرم اسبفروشان - جاهای دیدنی سراب
آبگرم اسبفروشان – جاهای دیدنی سراب

مسجد سنگی اسنق از زیباترین جاهای دیدنی سراب

مسجد سنگی اسنق از دیگر جاهای دیدنی سراب است که با نام داش مسجد نیز شناخته می‌شود، از جمله مساجد تاریخی و باشکوه استان آذربایجان شرقی است که در روستای اسنق از توابع بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده است. این مسجد که قدمت آن به دوره ایلخانی می‌رسد، در سال 725 هجری قمری به دستور حاکم وقت اسنق و با هنرمندی “ملک شاه” ساخته شده و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد سنگی اسنق در مرکز روستا و بر روی تپه‌ای قرار گرفته و از دور خودنمایی می‌کند. نمای این مسجد سنگی بوده و از سنگ‌های لاشه و تراش خورده در ساخت آن استفاده شده است. چهار ستون سنگی استوانه‌ای شکل با سرستون‌های مقرنس‌کاری شده، ایوان ذوزنقه‌ای مسجد را نگه داشته‌اند. سقف گنبدی مسجد که بخش‌هایی از آن فرو ریخته، شکوه و عظمت بنا را به رخ می‌کشد.

در داخل مسجد، محرابی سنگی با تزئینات مقرنس و کتیبه‌هایی به خط کوفی وجود دارد. همچنین یک منبر چوبی منبت‌کاری شده با قدمت 700 ساله در مسجد دیده می‌شود که نام بانی مسجد و تاریخ ساخت آن بر روی آن حک شده است.

مسجد سنگی اسنق علاوه بر اینکه محلی برای عبادت و انجام فرایض دینی است، از نظر معماری و قدمت تاریخی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این مسجد هر ساله پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و معماری از سراسر ایران است.

مسجد سنگی اسنق - جاهای دیدنی سراب
مسجد سنگی اسنق – جاهای دیدنی سراب

پل گاودوش آباد اوغان شاهکاری از دوران صفویه در آذربایجان شرقی!

پل گاودوش آباد اوغان، اثری تاریخی و ارزشمند از دوران صفویه، در ۸ کیلومتری شمال شهرستان سراب و در مسیر روستای اوغان به گاودوش آباد واقع شده است. این پل باشکوه، با معماری منحصر به فرد خود، بر روی رودخانه اوقان بنا شده و در تاریخ ۲۴ تیر ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قدمت پل گاودوش آباد اوغان به دوره صفویه باز می‌گردد و در دوران قاجار نیز مرمت و بازسازی شده است. مصالح اصلی این پل آجر و سنگ بوده و قلوه سنگ‌های بزرگ نیز برای ساخت کف آن به کار رفته‌اند. نمای آجری پل، جلوه‌ای زیبا و چشم‌نواز به آن بخشیده است.

پل گاودوش آباد اوغان دارای چهار میل راهنما با ارتفاع حدود ۲.۱ متر و قطر ۸۰ سانتی‌متر در طرفین خود است. این پل در گذشته راه ارتباطی چندین روستا در شهرستان سراب بوده و هم اکنون نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه، مورد توجه گردشگران و طبیعت‌دوستان قرار می‌گیرد.

علاوه بر ارزش تاریخی و معماری، پل گاودوش آباد اوغان در محیطی سرسبز و کوهستانی واقع شده و چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد. این پل مکانی مناسب برای تفریح و گذران اوقات فراغت در طبیعت و آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی ایران است.

پل گاودوش آباد اوغان - جاهای دیدنی سراب
پل گاودوش آباد اوغان – جاهای دیدنی سراب

موزه مردم شناسی عشایر آذربایجان

موزه مردم شناسی عشایر آذربایجان، که در شهر سراب واقع شده، اولین موزه عشایر ایران است و دروازه‌ای به سوی تاریخ و فرهنگ غنی عشایر آذربایجان به شمار می‌رود. این موزه در بنای حمام تاریخی جلال، یادگار دوره قاجار، بنا شده و با معماری منحصر به فرد خود، فضایی دلنشین برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

در موزه مردم شناسی عشایر آذربایجان، می‌توان با شیوه زندگی، آداب و رسوم، صنایع دستی و پوشاک عشایر مختلف آذربایجان آشنا شد. در این موزه، مجموعه‌های ارزشمندی از ابزار و ادوات زندگی عشایری، از جمله ظروف، وسایل پخت و پز، ابزار دامداری و بافندگی، به نمایش گذاشته شده است. همچنین، لباس‌های سنتی عشایر با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع، گویای ذوق و هنر این مردمان سخت‌کوش است.

علاوه‌بر این، در موزه مردم شناسی عشایر آذربایجان، می‌توان با نحوه کوچ عشایر، سیاه چادرها و سبک زندگی خاص آنها آشنا شد. این موزه فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا با فرهنگ و سنن عشایر آذربایجان از نزدیک آشنا شده و از نزدیک با میراث فرهنگی غنی این منطقه آشنا شوند.

موزه مردم شناسی عشایر آذربایجان - جاهای دیدنی سراب
موزه مردم شناسی عشایر آذربایجان – جاهای دیدنی سراب

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با جاهای دیدنی سراب سخن گفتیم و به معرفی 5 مکان دیدنی از این شهر پرداختیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

نوردینو مگ – جاهای دیدنی سراب

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *