جاهای دیدنی فارس

جاهای دیدنی فارس

جاهای دیدنی فارس

ما در مطالب این صفحه از نوردینو مگ قصد داریم جاهای دیدنی فارس را به شما عزیزان معرفی کنیم و در رابطه با هر مکان اطلاعات مفیدی به شما همراه گرامی ارائه دهیم و اینک به شما عزیزان همراه پیشنها می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

باغ ارم شیراز

یکی از جاهای دیدنی فارس باغ ارم است. باغ ارم یکی از باغ‌های ایرانی تاریخی در شهر شیراز است که شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود. این باغ در شمال غربی شهر شیراز و در کنار شهر قرار دارد و از دوره قاجاریه باقی‌مانده است. وسعت باغ بیش از سه هکتار و از درختان مرکبات و سرو پوشیده شده‌ است.

در حال حاضر این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است؛ باغ گیاه‌شناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد. در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سی و پنجمین اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.

برخی از ویژگی‌های باغ ارم

  • باغ‌های متعلق به قرن هجدهم: باغ ارم دارای باغ‌های متعددی است که در قرن هجدهم ساخته شده‌اند. این باغ‌ها با درختان بلند سرو و نخل در وسط استخری تزئینی و کاخ ارم احاطه شده‌اند.
  • کاخ ارم: کاخ ارم یک بنای تاریخی است که در داخل باغ ارم قرار دارد. این کاخ در دوره قاجاریه ساخته شده و به عنوان مقر تابستانی پادشاهان قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  • باغ گیاه‌شناسی: باغ گیاه‌شناسی باغ ارم دارای بیش از 2000 گونه گیاهی از سراسر جهان است. این باغ مکانی عالی برای یادگیری در مورد گیاهان و گل‌ها است.
باغ ارم شیراز - جاهای دیدنی فارس
باغ ارم شیراز – جاهای دیدنی فارس

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک، که به مسجد صورتی نیز معروف است، یکی از مساجد تاریخی شیراز است که به خاطر کاشی‌کاری‌های داخلی صورتی‌رنگ و پنجره‌های مزین به شیشه‌های نقشینه مشهور است. این مسجد در محله گود عربان واقع شده و در نزدیکی حرم شاهچراغ قرار دارد. ساخت این مسجد در سال ۱۲۹۴ هجری قمری آغاز و در سال ۱۳۰۵ به پایان رسیده است. معماران این مسجد میرزا رضا کاشی‌گر و حاج محمد حسن معمار بوده‌اند.

مسجد نصیرالملک دارای دو ایوان در قسمت شمالی و جنوبی است که با هم قرینه نیستند. در جبهه شمالی مسجد ۴ غرفه در دو طرف ایوان دیده می‌شود. این ایوان شمالی (شاه‌نشین) فرم کانه پوش است با مقرنس‌کاری زیبا و سقف آن نیز دارای طرحی نو و ابتکاری است. در قسمت جنوبی ایوانی با دو گلدسته وجود دارد.

مسجد نصیرالملک - جاهای دیدنی فارس
مسجد نصیرالملک – جاهای دیدنی فارس

حافظیه (آرامگاه حافظ)

یکی دیگر از جاهای دیدنی فارس حافظیه است. حافظیه، محل دفن خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، شاعر نامدار ایرانی، است. این بنا در جنوب دروازه قرآن در حاشیه شمالی شیراز و در ابتدای خیابان گلستان واقع شده است. آرامگاه حافظ به دستور رضاشاه پهلوی و بر اساس طرحی از آندره گدار، معمار فرانسوی، طراحی و بازسازی شده است. حافظیه از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است و هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

حافظیه - جاهای دیدنی فارس
حافظیه – جاهای دیدنی فارس

بازار وکیل فارس

بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی ایران است که در مرکز شهر شیراز واقع شده است. این بازار به دستور کریم خان زند در قرن هجدهم ساخته شده و از نظر معماری و تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است. بازار وکیل از دو راسته اصلی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تشکیل شده که در تقاطع آنها یک چهارسو یا چهار سوق بزرگ با پنج در ورودی و چهار کاروانسرا قرار دارد. این بازار دارای بیش از 250 حجره و مغازه است که در آنها انواع کالاهای سنتی ایرانی از جمله فرش، ظروف مسی، جواهرات، ادویه و عرقیات به فروش می‌رسد.

بازار وکیل علاوه بر اینکه یک مرکز خرید مهم است، یک جاذبه گردشگری محبوب نیز به شمار می‌رود. گردشگران می‌توانند در این بازار قدم بزنند، از معماری زیبا و حجره‌های سنتی آن دیدن کنند و از خرید کالاهای ایرانی لذت ببرند.

بازار وکیل فارس - جاهای دیدنی فارس
بازار وکیل فارس – جاهای دیدنی فارس

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری که به خانه شاپوری نیز معروف است، یک عمارت تاریخی در شهر شیراز است که در دوره پهلوی اول ساخته شده است. این عمارت در خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی واقع شده و در حال حاضر به عنوان رستوران و هتل سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمارت شاپوری به سفارش عبدالصاحب شاپوری، یکی از ثروتمندترین تجار شیراز، از معمار برجسته شیرازی، استاد ابوالقاسم مهندسی، ساخته شده است. ساخت این عمارت پنج سال به طول انجامید و در سال ۱۳۱۵ به پایان رسید. عمارت شاپوری در دو طبقه ساخته شده و دارای زیربنای ۸۴۰ مترمربع و مساحت ۴۶۳۵ مترمربع است. این عمارت در یک باغ بزرگ با درختان زیبا و گل‌های رنگارنگ قرار گرفته است.

معماری عمارت شاپوری تلفیقی از سبک‌های سنتی ایرانی و اروپایی است. نمای بیرونی عمارت با کاشی‌های رنگی و گچ‌کاری‌های ظریف تزئین شده است. در داخل عمارت نیز از نقاشی‌ها، آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبایی استفاده شده است. عمارت شاپوری یکی از زیباترین بناهای تاریخی شیراز است و به دلیل معماری منحصر به فرد و تزئینات چشم‌نواز، به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

عمارت شاپوری - جاهای دیدنی فارس
عمارت شاپوری – جاهای دیدنی فارس

در اینجا برخی از ویژگی‌های قابل توجه عمارت شاپوری آمده است:

  • معماری: تلفیقی از سبک‌های سنتی ایرانی و اروپایی
  • نمای بیرونی: تزئین شده با کاشی‌های رنگی و گچ‌کاری‌های ظریف
  • داخلی: دارای نقاشی‌ها، آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبا
  • باغ: باغی بزرگ با درختان زیبا و گل‌های رنگارنگ
  • موارد استفاده فعلی: رستوران و هتل سنتی

آرامگاه سعدی (سعدیه)

آرامگاه سعدی، که به سعدیه نیز معروف است، محل دفن شیخ اجل سعدی شیرازی، شاعر نامدار ایرانی و یکی از جاهای دیدنی فارس است. این بنا در شمال شرقی شهر شیراز و در دامنه کوهی به نام باغ دلگشا واقع شده است. آرامگاه سعدی در قرن سیزدهم هجری قمری به دستور اتابک ابو بکر سعد زنگی ساخته شده است. این بنا از نظر معماری از اهمیت زیادی برخوردار است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه سعدی (سعدیه) - جاهای دیدنی فارس
آرامگاه سعدی (سعدیه) – جاهای دیدنی فارس

مشخصات آرامگاه سعدی:

  1. معمار: محسن فروغی
  2. مصالح: سنگ تراورتن و مرمر
  3. سبک معماری: ایرانی
  4. عناصر معماری: عمارت هشت ضلعی، کاشی‌کاری، گچ‌بری، خطاطی
  5. امکانات: کتابخانه، موزه، فروشگاه

تخت جمشید

نمی‌توان نام تخت جمشید پرشکوه را در میان نام جاهای دیدنی فارس نیاورد! تخت جمشید، که به نام‌های پارسه یا صد ستون نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از چندین کاخ تو در تو در کنار دشت مرودشت و در کوهپایهٔ کوه رحمت در استان فارس واقع در شهر مرودشت ایران است. این مکان پایتخت هخامنشیان از سال ۵۱۸ تا ۳۳۰ پیش از میلاد بوده است.

تخت جمشید به دستور داریوش اول ساخته شد و به عنوان نماد شکوه و عظمت در ایران باستان بوده و یکی از دیدنی‌های شیراز به حساب می‌آید. بناهای باقی مانده در آن یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخ تمدن جهان محسوب می‌شوند و جلوه معماری کاخ شاهان هستند. تخت جمشید در سال ۱۹۷۹ در میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

برخی از ویژگی‌های قابل توجه تخت جمشید

  • ستون‌ها: تخت جمشید دارای بیش از ۳۰۰۰ ستون سنگی است که برخی از آنها تا ۲۰ متر ارتفاع دارند.
  • نقوش برجسته: در تخت جمشید نقوش برجسته متعددی وجود دارد که صحنه‌هایی از شکار، جنگ و مراسم مذهبی را به تصویر می‌کشند.
  • تالار آپادانا: این تالار بزرگترین تالار تخت جمشید است و برای پذیرایی از مهمانان خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  • تالار صد ستون: این تالار دارای ۱۰۰ ستون است و برای برگزاری ضیافت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  • کاخ تچر: این کاخ محل اقامت داریوش اول بوده است.
  • کاخ خزانه: این کاخ محل نگهداری گنجینه‌های شاهنشاهی بوده است.
  • دروازه همه ملت‌ها: این دروازه در ورودی اصلی تخت جمشید است و دارای نقش برجسته‌ای از نمایندگان اقوام مختلف امپراتوری هخامنشی است.
  • دروازه ملل: این دروازه در ورودی کاخ آپادانا است و دارای نقش برجسته‌ای از سربازان گارد سلطنتی است.

تخت جمشید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است و هر ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان از آن دیدن می‌کنند.

تخت جمشید - جاهای دیدنی فارس
تخت جمشید – جاهای دیدنی فارس

مجموعه پاسارگاد

مجموعه پاسارگاد که در استان فارس، در نزدیکی شهر پاسارگاد واقع شده، یکی از مهم‌ترین میراث جهانی یونسکو در ایران است. این مجموعه که در قرن ششم قبل از میلاد توسط کوروش بزرگ، بنیانگذار سلسله هخامنشی، ساخته شده است، شامل مقبره کوروش، کاخ‌ها، باغ‌ها و سایر بناهای تاریخی است. پاسارگاد به عنوان اولین پایتخت هخامنشیان، نماد قدرت و عظمت این امپراطوری بود. این مجموعه همچنین به دلیل نوآوری‌های معماری و شهرسازی آن مشهور است.

برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های مجموعه پاسارگاد عبارتند از:

  1. مقبره کوروش:این مقبره که از سنگ آهکی ساخته شده است، محل دفن کوروش بزرگ است. مقبره کوروش به دلیل سادگی و ظرافت معماری آن مشهور است.
  2. کاخ ها: در پاسارگاد چندین کاخ وجود دارد که هر کدام برای یک منظور خاص ساخته شده‌اند.
  3. باغ: باغ پاسارگاد یک باغ بزرگ با درختان و گل‌ها است. این باغ برای تفریح و استراحت کوروش و درباریان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  4. تنگه بلاغی: این تنگه دره‌ای باریک و عمیق است که در نزدیکی مجموعه پاسارگاد قرار دارد. گفته می‌شود که کوروش در این تنگه شکار می‌کرده است.
مجموعه پاسارگاد - جاهای دیدنی فارس
مجموعه پاسارگاد – جاهای دیدنی فارس

باغ نارنجستان قوام

یکی دیگر از جاهای دیدنی فارس باغ نارنجستان است. باغ نارنجستان قوام، که به عمارت قوام نیز معروف است، یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی شیراز است که در دوره قاجار ساخته شده است. این باغ در خیابان زند، در نزدیکی ارگ کریمخانی و دروازه قرآن واقع شده است.

باغ نارنجستان قوام متعلق به خاندان قوام، یکی از ثروتمندترین و بانفوذترین خانواده‌های شیراز در دوره قاجار بوده است. این باغ توسط علی محمد خان قوام، در اواخر قرن نوزدهم میلادی، ساخته شده است.

باغ نارنجستان قوام از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • بخش شمالی:این بخش شامل عمارت قوام، اندرونی، حمام، و چندین عمارت دیگر است. عمارت قوام که به عنوان خانه قوام نیز شناخته می‌شود، محل سکونت خاندان قوام بوده است. این عمارت دارای دو طبقه است و با تزئینات زیبایی از جمله گچ‌بری، آینه‌کاری و نقاشی‌های دیواری تزئین شده است.
  • بخش جنوبی: این بخش شامل باغ، حوض، و چندین درخت نارنج است. باغ نارنجستان قوام به دلیل درختان نارنج آن معروف است. گفته می‌شود که در این باغ بیش از ۳۰۰ درخت نارنج وجود دارد.

    در اینجا برخی از ویژگی‌های قابل توجه باغ نارنجستان قوام آمده است:

    1. معماری: تلفیقی از سبک‌های سنتی ایرانی و اروپایی
    2. تزئینات: گچ‌بری، آینه‌کاری، نقاشی‌های دیواری
    3. باغ: باغی سرسبز با درختان نارنج، حوض، و گل‌ها
    4. موارد استفاده فعلی: موزه، کتابخانه، چایخانه
باغ نارنجستان قوام - جاهای دیدنی فارس
باغ نارنجستان قوام – جاهای دیدنی فارس

خانه زینت الملک

خانه زینت الملک که به موزه مادام توسو شیراز نیز معروف است، یکی از جاهای دیدنی فارس است که در دوره قاجار ساخته شده است. این خانه در خیابان لطفعلی خان زند، در ضلع غربی نارنجستان قوام واقع شده است و در حال حاضر به عنوان موزه و مجموعه فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خانه زینت الملک به دستور علی محمد خان قوام الملک، برای دخترش زینت الملک ساخته شده است. این خانه در زمینی به مساحت حدود ۴۰۰۰ متر مربع و زیربنای حدود ۷۰۰ متر مربع ساخته شده است.

خانه زینت الملک دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است. بخش اندرونی شامل تالارها، اتاق‌ها، و حیاط خلوت است. بخش بیرونی شامل عمارت اصلی، حمام، و اصطبل است. عمارت اصلی خانه زینت الملک دارای دو طبقه است و با تزئینات زیبایی از جمله گچ‌بری، آینه‌کاری، و نقاشی‌های دیواری تزئین شده است. در این عمارت، موزه مادام توسو شیراز قرار دارد که در آن مجسمه‌های مومی از مشاهیر ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته شده است.

حیاط خانه زینت الملک دارای حوض، باغچه، و درختان است. این حیاط مکانی عالی برای استراحت و لذت بردن از فضای دلنشین خانه است. خانه زینت الملک یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب شیراز است. این خانه به دلیل معماری زیبا، تزئینات چشم‌نواز، و موزه مادام توسو، مکانی منحصر به فرد برای گردشگران است.

خانه زینت الملک - جاهای دیدنی فارس
خانه زینت الملک – جاهای دیدنی فارس

آرامگاه کوروش بزرگ

اگر آرمگاه کورش بزرگ را به عنوان جاهای دیدنی فارس معرفی نکنیم کلیه مطالب این صفحه به درد ایران دوستان نخواهد خورد!! آرامگاه کوروش بزرگ در مجموعه پاسارگاد در استان فارس ایران واقع شده است. این آرامگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث جهانی یونسکو در ایران شناخته می‌شود و به دلیل سادگی و ظرافت معماری آن مشهور است.

آرامگاه کوروش از سنگ آهکی ساخته شده و دارای شش پله است. در بالای آرامگاه، یک اتاق کوچک وجود دارد که محل دفن کوروش بزرگ است. اطراف آرامگاه کوروش با حصار سنگی احاطه شده است. در این حصار، چندین کتیبه به خط میخی وجود دارد که در آنها تاریخ ساخت آرامگاه و هویت کوروش ذکر شده است. آرامگاه کوروش بزرگ هر ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. این آرامگاه نمادی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران است و یادآور عظمت و شکوه امپراطوری هخامنشی است.

آرامگاه کوروش بزرگ - جاهای دیدنی فارس
آرامگاه کوروش بزرگ – جاهای دیدنی فارس

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با جاهای دیدنی فارس سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

نوردینو مگ – جاهای دیدنی فارس

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *