جاهای دیدنی فسا

جاهای دیدنی فسا

فسا یکی از شهرستان‌های استان فارس بوده که جاهای دیدنی بسیاری دارد و ما در مطالب این صفحه به زیباترین جاهای دیدنی فسا اشاره کردیم و در رابطه با این مکان‌های گردشگری و طبیعت گردی اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و به همین دلیل به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

خرمن کوه گنبدی مرتفع در فسا

خرمن کوه، قله‌ای باشکوه و گنبدی شکل، یکی از جاهای دیدنی فسا است. این کوه با ارتفاعی حدود ۳۱۸۳ متر، بلندترین نقطه شهرستان فسا به حساب می‌آید و به عنوان نگین این خطه شناخته می‌شود.

علاوه بر ارتفاع قابل توجه، خرمن کوه به دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد، مقصدی محبوب برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به چشمه‌های پرآب و خنک، مناظر پانوراما از دشت‌ها و دریاچه بختگان، پوشش گیاهی متنوع و غنی و… اشاره کرد.

مسیرهای صعود به قله خرمن کوه متعدد هستند و با توجه به سطح آمادگی افراد قابل انتخاب می‌باشند. مسیر رایج از روستای کچویه آغاز می‌شود و با عبور از میان دشت‌ها و کوهپایه‌ها به قله می‌رسد. صعود به این قله به طور میانگین 5 تا 7 ساعت طول می‌کشد و در طول مسیر شاهد مناظر چشم‌نوازی از طبیعت بکر و دست‌نخورده منطقه خواهید بود.

خرمن کوه - جاهای دیدنی فسا
خرمن کوه – جاهای دیدنی فسا

تل ضحاک از معروف‌ترین جاهای دیدنی فسا

تل ضحاک، که نامش برگرفته از ضحاک، پادشاه افسانه‌ای ایران است، در سه کیلومتری جنوب شرقی شهرستان فسا در استان فارس واقع شده است. این تپه باستانی که به عنوان یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی ایران شناخته می‌شود، در سال 1310 خورشیدی با شماره 15 به ثبت ملی رسیده است.

قدمت تل ضحاک به دوران پیش از تاریخ ایران باستان می‌رسد و کاوش‌های باستان‌شناسی نشان داده که این محوطه از هزاره چهارم پیش از میلاد مسکونی بوده است. در طول هزاره‌ها، تل ضحاک شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و از جمله دوران‌های ماد، هخامنشی، ساسانی، سلجوقی و ایلخانی را به خود دیده است.

تل ضحاک از بخش‌های مختلفی از جمله تپه مرکزی، خندق، باروها و چندین تپه کوچک و بزرگ تشکیل شده است. تپه مرکزی که حدود 25 متر ارتفاع دارد، هسته اصلی این محوطه باستانی است و در کاوش‌های آن، سفال‌ها، آجرها و اشیاء فراوانی از دوران‌های مختلف به دست آمده است. خندق عظیمی که تپه مرکزی را احاطه کرده، عرضی حدود 30 متر و عمقی 6 متر دارد و در گذشته برای دفاع از این محوطه استفاده می‌شده است.

تل ضحاک نه تنها از نظر ارزش تاریخی، بلکه از نظر طبیعی نیز دارای جاذبه‌های بسیاری است. این تپه باستانی در میان دشت وسیعی واقع شده و چشم‌انداز زیبایی از طبیعت اطراف را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

امروزه تل ضحاک به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس شناخته می‌شود و هرساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه همچنان ادامه دارد و هر ساله اطلاعات جدیدی از تاریخ و تمدن این منطقه باستانی به دست می‌آید.

تل ضحاک - جاهای دیدنی فسا
تل ضحاک – جاهای دیدنی فسا

امامزاده حسن، نگین معنوی شهر فسا

امامزاده حسن فسا، از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) و یکی از بقاع متبرکه شاخص شهرستان فسا در استان فارس ایران است. این مکان مقدس در مرکز شهر فسا و در میدان امامزاده حسن واقع شده و هرساله زائران بسیاری را از سراسر کشور به سوی خود جذب می کند.

بنای فعلی امامزاده حسن بنای جدیدی است و قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این بنا دارای گنبدی فیروزه ای و تزئینات کاشی کاری زیبایی است که بر شکوه و عظمت آن افزوده است. در جوار حرم مطهر امامزاده، مسجد، زائر سرا، کتابخانه و رواق های متعددی نیز وجود دارد که امکانات رفاهی مناسبی را برای زائران فراهم می کند.

امامزاده حسن فسا علاوه بر جنبه مذهبی، از نظر تاریخی و فرهنگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این مکان مقدس در طول قرون گذشته، همواره پناهگاه مردم فسا در برابر ظلم و ستم بوده و نقش مهمی در حفظ و نشر فرهنگ و مذهب شیعه در این منطقه ایفا کرده است.

امروزه، امامزاده حسن فسا به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های مذهبی و گردشگری استان فارس شناخته می شود و هرساله زائران و گردشگران بسیاری از سراسر کشور برای زیارت و بازدید از این مکان مقدس به شهر فسا سفر می کنند.

امامزاده حسن فسا - جاهای دیدنی فسا
امامزاده حسن فسا – جاهای دیدنی فسا

بقعه زاهد کبیر

بقعه زاهد کبیر، بنایی تاریخی و مذهبی در شهر زاهدشهر، و یکی از جاهای دیدنی استان فارس است که قدمت آن به قرن هشتم هجری و دوران حکومت مغولان می‌رسد. این بنا در ورودی شمالی زاهدشهر واقع شده و مدفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) به نام زاهد کبیر، که در منطقه فسا، نیریز، استهبان و داراب رهبر دینی مردم بوده، است.

بنای بقعه زاهد کبیر با گنبدی بزرگ و کاشیکاری فیروزه‌ای، از دور خودنمایی می‌کند. بنای اصلی مربع شکل بوده و با گوشواره‌های مقرنس به هشت ضلعی تبدیل و سپس گنبدی بر فراز آن احداث شده است.

علاوه بر ارزش تاریخی و مذهبی، بقعه زاهد کبیر از نظر معماری نیز دارای اهمیت است. تزئینات آجری، کاشی‌کاری، و گچبری‌های ظریف، این بنا را به یکی از جاذبه‌های دیدنی استان فارس تبدیل کرده است. بقعه زاهد کبیر در سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۶۶۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه زاهد کبیر - جاهای دیدنی فسا
بقعه زاهد کبیر – جاهای دیدنی فسا

کوه گچ

کوه گچ، نامی که تداعی کننده بلندی و سفیدی است، در استان فارس و در نزدیکی شهر فسا خودنمایی می‌کند. این کوه که از دامنه تا قله پوشیده از معادن گچ است، نه تنها به عنوان منبعی ارزشمند از این ماده معدنی شناخته می‌شود، بلکه به عنوان جاذبه‌ای طبیعی و گردشگری نیز در بین مردم محبوبیت دارد.

ارتفاع کوه گچ از کوه گاه بست کوتاه‌تر است، اما این موضوع از زیبایی و عظمت آن نمی‌کاهد. در طول مسیر صعود به قله، منظره‌ای چشم‌نواز از دشت‌های اطراف و خطوط سفید معادن گچ، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، کوه گچ از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است. تپه کوه گچ که در دامنه این کوه قرار دارد، به دوره نوسنگی تعلق دارد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه، شواهدی از سکونت انسان در هزاره‌های گذشته را آشکار کرده است.

کوه گچ نه تنها برای مردم فسا و استان فارس، بلکه برای گردشگران و طبیعت‌دوستان سراسر ایران نیز مقصدی جذاب به شمار می‌رود. صعود به قله این کوه، سفری خاطره‌انگیز و پرماجرا خواهد بود که علاوه بر لذت تماشای مناظر بدیع، فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ این منطقه نیز فراهم می‌کند.

کوه گچ - جاهای دیدنی فسا
کوه گچ – جاهای دیدنی فسافس

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با جاهای دیدنی فسا سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما همراهان مجله نوردینو ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

جاهای دیدنی فسا – نوردینو مگ

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *