جاهای دیدنی مرند

جاهای دیدنی مرند

مرند، یکی از شهرهای مهم استان آذربایجان شرقی واقع در شمال غربی تبریز، با جمعیت حدود ۱۳۱ هزار نفر، مکانی با موقعیت جغرافیایی برجسته است که در مسیر ارتباطی ایران-اروپا قرار دارد. این شهر از سوی رودخانه ارس به شمال، شهرستان شبستر به جنوب، خوی به غرب و شهرستان ارسباران به شرق محدود می‌شود. تاریخچه‌ی بسیار باستانی این شهر به دوران‌های اورارتو، آشور و کلده بازمی‌گردد و برخی روایت‌ها به دفن حضرت نوح (ع) در این منطقه اشاره دارند. اگر که قصد سفر به مرند را دارید، توصیه می‌شود که در ادامه با ما همراه باشید تا با بررسی 10 تا از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مرند، سفر خود را به بهترین شکل ممکن برنامه‌ریزی کنید.

 

دره دارانداش

دره دارانداش، یا دره گوورچینلیق، یکی از زیباترین طبیعی ترین جاهای دیدنی مرند در آذربایجان شرقی است که برای طبیعت‌گردی و ماجراجویی ایده‌آل است. این دره با دالان‌های پیچ‌درپیچ و آبشارهای متعدد، فضایی بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

این دره در نزدیکی روستای هریس در شهرستان مرند واقع شده است. بهترین زمان بازدید از دره دارانداش فصل بهار و تابستان است. در بهار، هوای مطبوع و طبیعت زیبا تجربه‌ای دل‌پذیر را فراهم می‌کند و در تابستان، هوای خنک و امکان آب‌تنی لذت بازدید را دوچندان می‌کند. به دلیل سردسیر بودن منطقه، در فصل‌های بارندگی بازدید از دره توصیه نمی‌شود مگر با داشتن تجهیزات مناسب.

 

جاهای دیدنی مرند

برای بازدید از دره دارانداش، تجهیزات فرود مانند طناب و کلاه ایمنی را به همراه داشته باشید و ترجیحاً با تورهای حرفه‌ای یا راهنمایان محلی همراه شوید. پس از بازدید از دره، می‌توانید از جاذبه‌های اطراف مانند روستاهای پلکانی زنوزق، هورزو مرند، عیش آباد، اویندین و سد زنوز نیز دیدن کنید.

 

سد زنوز

این سد ، یکی از جاهای دیدنی مرند است که در ۲۴ کیلومتری شمال شرقی مرند واقع شده است. این سد در میان باغات سرسبز میوه جای گرفته و فضایی دل‌نشین و آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

 

جاهای دیدنی مرند

منبع آب سد زنوز، چشمه‌های کوه سلطان سنجر است که با جوشیدن از دل زمین، این سد را تغذیه می‌کنند. این منطقه به‌دلیل وجود چشمه‌های متعدد و طبیعت زیبا، محیطی خنک و خوش‌آب‌وهوا دارد و مقصدی عالی برای تفریح و استراحت به‌شمار می‌رود. یکی از فعالیت‌های تفریحی محبوب در این منطقه نیز ماهیگیری می باشد.

 

قلعه مانداگارانا

قلعه مانداگارانا ، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر مرند می باشد که در بخش شرقی این شهر قرار دارد. این قلعه باستانی با قدمتی حدود ۶۰۰۰ سال، مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره‌های تاریخی پس از اسلام است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه مانداگارانا یا تپه مرند، که با نام تپه یالدور نیز شناخته می‌شود، در کنار رود یالدور چای و در محدوده‌ای به نام کول تپه واقع شده است. این مکان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مرند، با وجود ارزش تاریخی فراوان، کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و به تدریج به ویرانه‌ای تبدیل شده است.

تاریخ‌نگاران بزرگی همچون هرودوت، گرنفون و بطلمیوس در ۲۲۰۰ سال پیش از مرند با نام مانداگارانا یاد کرده‌اند و گفته می‌شود نام مرند از آتشکده مانداگارانا گرفته شده است. در سال‌های اخیر صحبت‌هایی در مورد تبدیل محوطه قلعه به یک منطقه گردشگری ویژه به میان آمده است، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

بازدید از قلعه مانداگارانا رایگان است و در هر ساعت از شبانه‌روز امکان‌پذیر می‌باشد. هنگام بازدید، حفظ و نگهداری این میراث باستانی و پرهیز از ریختن زباله و تخریب آن الزامی است.

 

پیست اسکی پیام

پیست اسکی پیام در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو، در بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده است. این پیست به عنوان یکی از مقاصد محبوب ورزشی و گردشگری در استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود. امکانات کاملی از جمله جاده آسفالت، پارکینگ، رستوران، سرویس‌های بهداشتی و دستگاه‌های بالابر برای افراد مبتدی و حرفه‌ای در این پیست فراهم شده است.

جاهای دیدنی مرند

پیست اسکی پیام محلی ایده‌آل برای اسکی و اسنوبرد است، با شیب ملایمی که دارد، مناسب برای افرادی از هر سطح مهارتی می باشد، از خردسالان تا بزرگسالان. علاوه بر این، این منطقه به عنوان یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی و طبیعت‌گردی در فصول غیرزمستانی شناخته شده است، که جذابیت بی‌نظیری برای گردشگران دارد. فصل اسکی در پیست پیام از اوایل دی آغاز شده و تا اواسط فروردین ادامه دارد، اما این منطقه طی فصول دیگر نیز جذابیت خود را حفظ می‌کند و می‌توان در آن به لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعتی آن پرداخت.

از جاده ترانزیت مرند به تبریز، دسترسی آسان به پیست اسکی پیام فراهم شده است که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری شده و این مکان را به یکی از پربازدیدترین مقاصد تفریحی استان تبدیل کرده است.

 

روستای عیش آباد

روستای عیش آباد با باغات میوه‌ای پرآب که اطراف آن را زیبا می‌کنند، مکانی ایده‌آل برای گردشگرانی است که می‌خواهند از همه‌دردسری شهر فرار کنند و در میان طبیعت آرامش بیابند. آبشار عیش آباد که با ارتفاع ۱۵ متر از دل کوهستان سرچشمه می‌گیرد، جزو دیگر جاذبه‌های این منطقه است.

روستای عیش آباد به دلیل فاصله‌اش از شهر و طبیعت کوهستانی خود، امکانات گردشگری آن محدود است و بهترین گزینه برای بازدید از آن سفری یک‌روزه است. در کنار جاذبه‌های طبیعی، بافت معماری خانه‌های خشتی و گلی این روستا نیز به زیبایی آن افزوده است. برای دسترسی به روستای عیش آباد، از شهر تبریز در جاده صوفیان حرکت کنید و در سه‌راهی مرند به سمت چپ بروید. این مسیر از کنار روستاهای «انامق» و «محبوب آباد» گذر می‌کند و پس از طی کردن فرعی‌های این دو روستا، وارد فرعی سمت چپ شوید. این مسیر با چشم‌اندازهای زیبای کوه‌های میشو و مزارع آفتابگردان، به روستای عیش آباد منتهی می‌شود.

 

روستای اویندین

این روستا، با بیش از ۱۴۰۰ سال سابقه تاریخی، در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال مرند واقع شده است. این روستا دارای آب و هوای ملایم و منابع آب‌های معدنی و درمانی می باشد. از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اویندین می‌توان به آبشار میان‌دره با ارتفاع ۲۰ متر، تفرجگاه لزگه که با جریان آب‌های چشمه‌ها تزیین شده، چشمه‌های قزل چشمه و زلفی چشمه، و قبرستان تاریخی دوزلاخ با ۵۰۰ سال سابقه اشاره کرد. همچنین، صخره‌های بزرگ اطراف روستا، مکانی مناسب برای علاقمندان به صخره‌نوردی و کوه‌نوردی محسوب می‌شوند.

 

آبشار پیر بالا

آبشار پیر بالا ، با ارتفاع حدود ۱۰ متر، در روستایی به همین نام واقع در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال مرند قرار دارد. این آبشار در دامنه‌ی کوه‌هایی با چشم‌اندازهای زیبا و تماشایی قرار گرفته است و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی مرند شناخته می‌شود.

برای دسترسی به آبشار، نیاز است که حدود دو ساعت پیاده‌روی از روستا به سمت آبشار طی شود، که این مسیر از میان دره‌های عمیق با صخره‌های بزرگ و چشمه‌های متعدد گذر می‌کند. به دلیل موقعیت در دهانه‌ی دو رودخانه، منظره‌ای زیبا و طبیعتی در اطراف آبشار وجود دارد که مسیر را برای گردشگران دلنشین‌تر می‌کند.

به طور کلی، بهار به عنوان بهترین زمان برای بازدید از آبشار پیر بالا شناخته می‌شود، زیرا در این زمان هوا پر از زندگی و طبیعت باز می‌گردد و آبشار به طور خاص در این فصل دیدنی‌تر است.

 

چشمه آب گرم صوفیان

چشمه آب گرم صوفیان، یا چشمه آب معدنی صوفیان، در فاصله پنج کیلومتری جاده صوفیان به مرند واقع شده است. این چشمه که به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی مرند شناخته می‌شود، در اتفاعات سمت چپ جاده قرار دارد و از چندین نقطه به صورت آب گازدار به بیرون می‌آید و سپس به شکل جریانی بر روی تپه‌ها جاری می‌شود. این چشمه به دلیل وجود معادن آب معدنی و طبیعت خاصش، جذب بسیاری از بازدیدکنندگان است.

بزرگترین این منابع طبیعی به شکل حوضچه‌هایی در اطراف چشمه شکل گرفته‌اند که از آب با کلرور سدیم بالا و طعم شور برخوردارند. حرارت آب در این چشمه حدود ۱۶ درجه سانتی‌گراد است و ارتفاع این منطقه از سطح دریا حدود ۱۴۶۰ متر است.

 

آبشار عیش‌آباد

آبشار عیش‌آباد ، در قسمت کوهستانی میشوی غربی، در نزدیکی روستای عیش‌آباد و در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرند قرار دارد. این آبشار در دره‌ای زیبا به نام گوزل دره واقع شده است و دارای ارتفاع بیش از ۱۵ متر و دو طبقه است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار عیش‌آباد، انتهای بهار و آغاز تابستان است، زیرا در این زمان حجم آب آن به حداکثر می‌رسد، در حالی که در دیگر ماه‌های تابستانی حجم آب کاهش می‌یابد.

مسیر دسترسی به آبشار اغلب کوهستانی است و دارای شیبی ملایم که امکان پیاده‌روی راحت را برای بازدیدکنندگان فراهم می نماید. همچنین در محوطه آبشار و در طول مسیر به آن، هیچ‌گونه امکاناتی فراهم نشده است، بنابراین بازدیدکنندگان نیاز به آماده‌ بودن شخصی برای این مسافت دارند.

 

غار دوگیجان

یکی از مقاصد هیجان‌انگیز گردشگری و از جاهای دیدنی مرند، غار دوگیجان است که در نزدیکی شهر مرند و در اطراف روستای دوگیجان واقع شده است. این غار در کوهی مرتفع واقع شده و به وسیلهی روستا‌های زرقان و دوگیجان به یکدیگر متصل می‌شود. با ارتفاعی حدود ۲۲۰۰ متر از سطح دریا، دهانهی غار بسیار تنگ است و تنها یک نفر امکان عبور از آن را دارد، با این‌که در برخی نقاط ارتفاع سقف غار به پنج متر نیز می‌رسد. این غار دو دهلیز دارای قسمت‌های بالا و پایین است.

جاهای دیدنی مرند

پس از ورود به داخل غار، یک تالار بزرگ قرار دارد که بدون تزیینات خاصی است. در سمت راست این تالار، یک شیب ۲۰ درجه به طبقهی پایین می‌رسد. در این طبقه دو تالار قرار دارند؛ تالار سمت چپ استالاکتیت و استالاکمیت‌های زیبایی دارد و کف آن کاملاً پوشیده از سنگ‌های گلی است، در حالی که تالار سمت راست دارای مرواریدهای خشک، برگ‌های خشک و استخوان‌های حیوانات است، همچنین دارای چند دهلیز فرعی با بن بست‌هایی است.

برای دسترسی به غار، می‌توان از دو مسیر استفاده کرد؛ یکی از طریق مسیر مالرو و دیگری از طریق مسیر دره که تجربهی متفاوتی از زیبایی‌های طبیعی و هیجان‌انگیزی را فراهم می‌کند.

 

جمع بندی جاهای دیدنی مرند

در این مقاله به معرفی 10 تا از مهم ترین و زیباترین جاهای دیدنی مرند پرداختیم، با این امید که بتوانیم به شما در سفر به این شهر کمک کنیم.

 

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاه کاربران

  1. شما که اطلاعات کافی ندارید لطفاً این مطالب رو به دروغ انعکاس ندید او دره در روستای هریس است رودخانه وابشار از زمین ومطلقات روستای هریس است نه دارانداش یه قطره آب ندارن دارانداش که به رودخانه بریزه اون آبشار دوره مطلق به روستای هریس است نه دارانداش لطفاً اول اطلاعات خود رو کامل کنید وبعد نشره بدهید

  2. سلام این دره دارانداش که فرمودین مال روستای هاوستین هستش،سرچشمه باغات اقاچای که مربوط به روستای هاوستین می باشد،روستای هاوستین چسبیده به اویندین هم می باشد.هیچ اشاره ای نکردید.در نگارش مطلب اغماض شده،اول تحقیق بعدتفسیر

  3. اسمش هم سی ریزین میباشد نه دره دارانداش،بازمیگفتی هوروزیه چیزی،دارانداش گور داره که کفن داشته باشه.

  4. باسلام در مرند علاوه بر جاذبه هی فوق جادبه های زیادی دیگری مثل گنبد نمکی شور دره ، گنبد نمکی کشکسرای واقع در رودخانه پیربالا ، ییلاق مهار، آبشار دره گوی اوزنگی در کوه میشو ، دامجی قیه روستای درق زنوز،گنبدهای نمکی روستای قاپلیق و…

    1. سلام علی عزیز،
      ممنون از توجه تون. توی یه مقاله نمیشه همه جاهای دیدنی رو معرفی کرد در مقاله های بعدی حتما به مواردی که فرمودید اشاره میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *