جاهای دیدنی چالوس

جاهای دیدنی چالوس

چالوس یکی از شهرهایی است که دارای جاذبه‌های طبیعت گردی و گردشگری بسیاری می‌باشد. ما در مطالب این صفحه در رابطه با جاهای دیدنی چالوس سخن خواهیم گفت و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

جاده چالوس از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی چالوس

جاده چالوس یکی از مهم‌ترین جاده‌های دسترسی به شمال ایران برای مردم کرج و تهران است. این جاده که از استان البرز آغاز می‌شود و شهر کرج و تهران را به چالوس در نزدیکی سواحل دریای خزر متصل می‌کند، به خاطر مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی‌اش، به یکی از محبوب‌ترین مسیرهای منتهی به شمال کشور تبدیل شده است.

جاده چالوس ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و در طول مسیرش از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری عبور می‌کند. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رودخانه کرج: این رودخانه که از دامنه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد، در طول مسیر جاده چالوس جریان دارد و منظره‌ای زیبا و دل‌انگیز را به وجود می‌آورد.
  2. آبشار نوجان: این آبشار که در نزدیکی روستای نوجان واقع شده است، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و در فصل بهار و تابستان بسیار دیدنی است.
  3. روستای آتشگاه: این روستا که در دامنه‌های البرز واقع شده است، به خاطر معماری سنتی و بافت تاریخی‌اش معروف است.
  4. تونل کندوان: این تونل که در سال ۱۳۱۷ ساخته شده است، یکی از طولانی‌ترین تونل‌های ایران است و عبور از آن تجربه‌ای هیجان‌انگیز است.
  5. هزار چم: این گردنه که در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است، یکی از مرتفع‌ترین گردنه‌های ایران است و در فصل زمستان پوشیده از برف می‌شود.

جاده چالوس به خاطر زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری‌اش، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. اگر قصد سفر به شمال ایران را دارید، حتماً از این جاده عبور کنید و از مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن لذت ببرید.

جاده چالوس - جاهای دیدنی چالوس
جاده چالوس – جاهای دیدنی چالوس

مرداب هسل

مرداب هسل که با نام‌های کنیچال، کنوچال، گن اچال، مهز چال و مشل نیز خوانده می‌شود، مردابی است در نزدیکی روستای طلاجو در شهرستان چالوس، استان مازندران. این مرداب در دل جنگل‌های مشل موزی واقع شده و از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید.

مرداب هسل در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و مساحتی حدود ۳۸۰۰ متر مربع دارد. عمیق‌ترین نقطه این مرداب ۲ متر و ۳۰ سانتی‌متر است. آب مرداب هسل از کف و کانون آن می‌جوشد و هیچ رود یا جویباری به آن نمی‌ریزد. در پایین دست تالاب چشمه‌ای از زیر درختی کهنسال می‌جوشد و در واقع این چشمه زیرآب هسل محسوب می‌شود.

سطح مرداب هسل به قطر نیم سانتی‌متر با جلبک پوشیده شده است. این جلبک‌ها در فصل‌های مختلف سال رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. در فصل بهار، جلبک‌ها به رنگ سبز هستند، در تابستان به رنگ صورتی در می‌آیند و در پاییز به رنگ قرمز دیده می‌شوند.

مرداب هسل زیستگاه انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است. از جمله گیاهان این منطقه می‌توان به درختان انجیلی، ممرز، بلوط، راش، شمشاد و گیاهان دارویی مانند بابونه، زمنج و فشکی واش اشاره کرد. از جمله جانوران این منطقه نیز می‌توان به لاک‌پشت، وزغ، زالو، پلنگ و یوزپلنگ اشاره کرد.

مرداب هسل یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان مازندران است. این مرداب به خاطر زیبایی‌های طبیعی، مناظر و چشم‌اندازهای بکر و آب و هوای مطبوع، مکانی مناسب برای تفریح و گردشگری است. بهترین فصل برای بازدید از مرداب هسل فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها هوا خنک و مطبوع است و جلبک‌ها به رنگ‌های زیبایی در می‌آیند.

مرداب هسل - جاهای دیدنی چالوس
مرداب هسل – جاهای دیدنی چالوس

پارک جنگلی فین چالوس

پارک جنگلی فین یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی شمال ایران است که در 6 کیلومتری چالوس در مسیر جاده چالوس به مرزن آباد واقع شده است. این پارک با داشتن طبیعت بکر و زیبا، امکانات رفاهی مناسب و دسترسی آسان، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در این منطقه تبدیل شده است.

پارک جنگلی فین در دامنه‌های شمالی البرز واقع شده است و پوشیده از درختان انبوه، بوته‌ها و گیاهان مختلف است. رودخانه چالوس از میان این پارک عبور می‌کند و منظره‌ای زیبا و دل‌انگیز را به وجود می‌آورد. در این پارک همچنین تالابی زیبا با نیلوفرهای آبی وجود دارد که در فصل بهار و تابستان بسیار دیدنی است.

امکانات رفاهی پارک جنگلی فین

پارک جنگلی فین امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران دارد. این امکانات شامل موارد زیر است:

  • آلاچیق
  • رستوران
  • بوفه
  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه
  • پارکینگ
  • زمین بازی کودکان
  • محل اسکان
پارک جنگلی فین چالوس - جاهای دیدنی چالوس
پارک جنگلی فین چالوس – جاهای دیدنی چالوس

ساحل رادیو دریا

یکی از جاهایی دیدنی چالوس ساحل رادیو دریا است که به خاطر زیبایی‌های طبیعی، مناظر و چشم‌اندازهای بکر و آب و هوای مطبوع، مکانی مناسب برای تفریح و گردشگری است. این ساحل در انتهای خیابان رادیو دریا واقع شده است و به دلیل وجود مرکز رادیویی در گذشته به این نام معروف شده است. ساحل رادیو دریا دارای امکانات رفاهی مناسبی مانند آلاچیق، رستوران، بوفه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ، زمین بازی کودکان و محل اسکان است.

در این ساحل می‌توانید از فعالیت‌های مختلفی مانند پیاده‌روی، شنا، قایق‌سواری، جت اسکی، اسکی روی آب، والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی لذت ببرید. بهترین فصل برای بازدید از ساحل رادیو دریا فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها هوا خنک و مطبوع است و می‌توانید از تفریحات آبی لذت ببرید. برای رسیدن به ساحل رادیو دریا باید از شهر چالوس به سمت میدان معلم حرکت کنید. از میدان معلم، خیابان رادیو دریا را به سمت شمال ادامه دهید تا به این ساحل برسید.

ساحل رادیو دریا - جاهای دیدنی چالوس
ساحل رادیو دریا – جاهای دیدنی چالوس

دریاچه سد دریوک

دریاچه سد دریوک که به نام دریاچه سد برزج نیز شناخته می‌شود، یک دریاچه کوهستانی در استان مازندران ایران است. این دریاچه در نزدیکی روستای برزج در شهرستان چالوس واقع شده است. دریاچه سد دریوک توسط سد خاکی کوچکی که در سال 1388 ساخته شده است، به وجود آمده است. این سد برای تامین آب کشاورزی و شرب روستاهای اطراف ساخته شده است.

دریاچه سد دریوک در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا قرار دارد و مساحتی حدود 10 هکتار دارد. عمق این دریاچه در حدود 5 متر است. آب دریاچه سد دریوک از چشمه های کوهستانی تامین می‌شود و بسیار تمیز و زلال است. این دریاچه زیستگاه انواع ماهی قزل آلا، کپور و اردک است.

دریاچه سد دریوک یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان مازندران است. این دریاچه به خاطر زیبایی های طبیعی، مناظر و چشم اندازهای بکر و آب و هوای مطبوع، مکانی مناسب برای تفریح و گردشگری است. در این دریاچه می توانید از فعالیت های مختلفی مانند قایق سواری، ماهیگیری، پیاده روی، کوهنوردی و عکاسی لذت ببرید. بهترین فصل برای بازدید از دریاچه سد دریوک فصل بهار و تابستان است. در این فصل ها هوا خنک و مطبوع است و می توانید از طبیعت زیبا و سرسبز اطراف دریاچه لذت ببرید.

دریاچه سد دریوک - جاهای دیدنی چالوس
دریاچه سد دریوک – جاهای دیدنی چالوس

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با جاهای دیدنی چالوس سخن گفتیم و اطلاعات مفیدی در این باره به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتهای امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

جاهای دیدنی چالوس – نوردینو مگ

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاه کاربران

  1. تشکر میکنم بابت اطلاعات خوبتون اگر اطلاعات جغرافیایی دقیق تری روذکر کنید عالی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *