حفاظت از محیط زیست

حفاظت از محیط زیست در کوهنوردی

اهمیت حفاظت از محیط زیست و طبیعت بر کسی پوشیده نیست. اگر علاقه مند به کوهنوردی و طبیعتگردی هستید، لازم است که در قبال طبیعت مسئول باشید و از آن مراقبت کنید. در این مقاله از نوردینو نکاتی که لازم است بدانید را برایتان می گوییم.

اگر محیط‌های کوهستان آلوده شوند، نه تنها منجر به تخریب شدن زیستگاه‌های جانوران خواهد شد، منابع آب شیرین را نیز آلوده کرده و در نهایت برای انسان‌ها هم دوست داشتنی نخواهد بود، چون که بودن در طبیعت آلوده  برای سلامت انسان هم مضر خواهد بود. علاوه بر سازمان‌ها و نهادها که باید به حفظ طبیعت توجه داشته باشند، کوهنوردان و طبیعتگردان هم سهم زیادی در حفاظت از محیط زیست را برعهده دارند.

کوهنورد حامی محیط زیست کیست؟

کوهنورد حامی محیط زیست  فردی است که برای حفاظت از محیط زیست در محیط کوهستان اقدامات محافظتی مختلفی برای کاهش دادن اثرات مخرب بر طبیعت را انجام می دهد. این افراد سعی می کنند از لوازم سازگار با محیط زیست استفاده کنند، ضایعات را تا حد ممکن کاهش دهند، به حیوانات آسیبی نزنند و….

اقدامات مهم برای حفاظت از محیط زیست

1-نذاشتن اثری از خود در طبیعت

یکی از مهم ترین نکات در حفاظت از محیط زیست این است که هیچ رد پایی از خود در طبیعت باقی نگذارید. کلیه لوازمی که در برنامه های کوهنوردی و طبیعتگردی را همراه برده اید باید برگردانید و کلیه زباله ها نیز باید جمع آوری شده و چیزی باقی نماند. برای تاثیر حداکثری در حفاظت، بهتر است که آگاهی جمعی را بالا برده و به همنورداتان هم در خصوص رعایت این نکات گوشزد کنید.

2-انتخاب لوازم سازگار با محیط زیست

انتخاب لوازمی که سازگار با محیط زیست و تجزیه پذیر هستند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با این کار اثر کربن در طبیعت را کاهش داده و به حفظ طبیعت کمک زیادی خواهید کرد.

قبل از خرید تجهیزات بهتر است به نوع ترکیبات به کار رفته در آن توجه کنید. توصیه می شود از محصولاتی که دارای PFC هستند استفاده نکنید، چون این مواد برای محیط زیست ضرر داشته و ممکن است به گازهای گلخانه‌ای تبدیل شوند. بهتر است از لوازم تولید شده از مواد بازیافتی، مثل پلی استر استفاده کنید. همچنین به جای خرید کفش های کوهنوردی می توانید از جنس های دیگر استفاده کنید.

3- استفاده از روش های صحیح دفع زباله

برای حفاظت از محیط زیست در کوهنوردی بهتر است زباله هایی که تولید کرده اید را به درستی دفع کنید. کلیه زباله ها باید بسته بندی شده و به شهرها برگردانده شوند. در دفع زباله ها به تفکیک زباله های تر و خشک و بازیافت آنها توجه کنید. لوازم بهداشتی ثل دستمال کاغذی را نباید در طبیعت رها کنید و باید همراه سایر زباله ها برگردانده شوند. خوب است بدانید که حتی برای شست و شو هم باید از شوینده های مخصوص و زیست تخریب پذیر استفاده نمایید.

4- رعایت نکات مهم در استفاده از آتش

در درجه اول سعی کنید در زمان های غیرضروری آتش روشن نکنید و برای پخت و پز از کپسول و سرشعله سفری استفاده کنید. نکته دو اینکه در طبیعت ترجیحا در جایی که قبلا آتش روشن شده آتش تان را روشن کنید چون با هر بار روشن کردن آتش روی سطح زمین به آن محدوده به کلی آسیب خواهید زد.

برای تهیه هیزم فقط از چوب های کوچک خشک که روی زمین افتاده اند استفاده کنید و هیج شاخه تری را قطع نکنید. حتما قبل از ترک محل آتش را با آب به طور کامل خاموش کنید.

5- عدم آسیب به گیاهان و جانوران

بهتر است در طبیعت هیچ شاخه درختی را جدا نکنید، لواز تان را روی بوته ها قرار ندهید، از چیدن گیاهان خودداری کنید چون هر یک از این موارد باعث آسیب به طبیعت می شوند.

علاوه بر این در خصوص حیوانات این نکته را باید در خاطر داشته باشید که شما وارد زیستگاه طبیعی آنها شده اید و نباید به حیوانات، لانه ها و طبیعت آنها آسیبی بزنید.

6- عدم استفاده از پلاستیک

ساخت و تجزیه پلاستیک مورد بسیار مضر و آسیب زننده ا است که توسط انسان صورت می گیرد. تجزیه پلاستیک توسط نیروگاهها سریع تر انجام می شود اما سبب آلوده شدن جو می شود و راه دیگر تجزیه پلاستیک، تجزیه بلند مدت است که سبب گرم شدن سطح دمای زمین می شود؛ با توجه به این اموار بهتر است ظروف استیل و کیسه های پارچه ایی را جایگزین پلاستیک کنید.

امیدواریم نکات گفته شده برایتان مفید بوده باشد و آنها را در سفرهایتان مورد توجه قرار دهید و به سایرین هم آگاهی رسانی کنید تا با کمک هم بتوانیم از طبیعت زیبا حفاظت نماییم.

در فروشگاه نوردینو می توانید انواع لوازم و تجهیزات مورد نیازتان را با مشاوره تخصصی از کارشناسان متخصص تهیه نمایید.

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *