خرید کفش کوهنوردی

راهنمای خرید کفش کوهنوردی

همه ما می دانیم که خرید کفش کوهنوردی یکی از اولویت های مهم کوهنوردان بوده چون داشتن کفش مناسب نقش مهمی در ایمنی و راحتی کوهنوردارن داشته و می تواند از پاها در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کند و با استفاده از آنها کوهنورد می تواند  به راحتی و بدون خستگی مسیر کوهنوردی مورد نظر را طی کند. با این مقاله از نوردینو همراه باشید تا در مورد خرید کفش کوهنورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آشنایی با انواع کفش کوهنوردی

قبل از خرید کفش باید بدانید که قرار است چه فعالیتی در چه محیطی و در چه مدت زمانی انجام دهید. کفش‌های کوهنوردی بر اساس نوع فعالیت و شرایط محیطی، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند :

کفش‌های راهپیمایی(Walking Shoes)  

این کفش‌ها کفی منعطف و پاشنه‌های کوتاهی داشته برای مسیرهای ساده و پیاده‌روی‌های روزانه بسیار مناسب هستند.

کفش‌های کوهپیمایی  (Trekking Shoes)

در طراحی این کفش‌ها از  پاشنه‎‌‌های متوسط و بلند  استفاده شده برای کوهپیمایی‌های یک‌روزه و سفرهای کوتاه مناسب هستند.

کفش‌های کوهنوردی (Mountaineering Boots) 

این کفش‌ها تقریبا سنگین اند، ساق بلندتری دارند و می توانند از مچ پا به خوبی محافظت کنند. کفش های کوهنوردی برای استفاده در مسیرهای دشوار و کوهنوردی‌های چند روزه مناسب هستند.

کفش کوه

یک کفش کوهنوردی مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

حفظ نمودن ایمنی پاها

از آنجا که در مسیرهای کوهنوردی ناهمواری های مختلفی وجود دارد، لازم است که در خرید کفش کوهنوردی به این نکته توجه داشته باشید که کفش دارای ویژگی های مانند مقاومت بالا، ضربه گیری، ضد آبی، مقاومت در برابر لیزخوردگی باشد تا بتواند ایمنی پاهای شما را حفظ نماید.

برخورداری از زیره و رویه مناسب

در هنگام خرید کفش کوهنوردی حتما به زیره و رویه کفش هم توجه داشته باشید. زیره کفش علاوه بر مقاومت کافی باید راحت هم باشد و باعث خستگی پاها نشود. رویه کفش هم باید قابلیت تنفس پذیری و ضدآب بودن را داشته باشد.

داشتن وزن مناسب

وزن مناسب و استاندارد از مهم ترین ویژگی هاست که در خرید کفش کوهنوردی باید به آن توجه داشته باشید. وزن مناسب هر لنگه کفش کوهنوردی بین 300 تا 600 گرم باید باشد تا در زمان حرکت باعث خستگی نشود.

تهویه هوا در کفش

کفش کوهنوردی باید طوری طراحی شده باشد که هوا را به درون و بیرون هداست کرده تا پاها در حین حرکت عرق نکنند و حرارت اضافی در کفش ایجاد نشود.

کفش کوهنوردی

ویژگی های مهم زیره ی کفش های کوهنوردی:

در خرید کفش های کوهنوردی باید جنس زیره و عاج های آن را در نظر بگیرید. عاج های کفش باید متناسب با محیط کوهنوردی باشند، اصطکاک و مقاومت بالایی داشته باشند و هم چنین منعطف هم باشند.

انواع جنس زیره کفش :

زیره ویبرام: پرطرفدارترین زیره کفش بوده که در برای استفاده در مناطق سخت و سنگلاخی مناسب اند.

زیره لاستیکی: این زیره ها شکستگی و سایش ندارند، اصطکاک بالایی دارند و در برابر آب هم مقاومت خوبی دارند.

ویژگی های مهم رویه ی کفش های کوهنوردی:

در خرید کفش های کوهنوردی علاوه بر زیره باید به جنس رویه کفش هم توجه کنید. بهتر است رویه دارای مقاومت بالا، خاصیت ضدآب بودن باشد و از قوزک پا هم در برابر آسیب ها محافظت کند.

انواع جنس رویه کفش :

چرم: در گذشته بیشتر استفاده می شده اما امروزه در تولید رویه‌ها بیشتر از الیاف مصنوعی استفاده می شود.

چرم نبوک: نوعی چرم دانه‌دار بوده که دوام بالایی داشته و در برابر ساییدگی و آب مقاومت بالایی دارد. این چرم‌های نبوک تقریباً منعطف هستند ولی بهتر است قبل از کوهنوردی جندبار آنها را بپوشید تا راحتی کافی را بدست آورند.

چرم مصنوعی: از پلی استر و نایلون ساخته شده و در کفش‌های جدید معمولا از این نوع چرم استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های چرم مصنوعی سبک تر بوده، سریع‌تر جا باز میکند، سریع‌تر خشک میشود و ارزان تر است.

نکات مهم در انتخاب سایز کفش کوهنوردی:

بهترین راهکار پوشیدن کفش کوهنوردی در زمان خرید است و اگر به صورت آنلاین خرید می کنید فروشگاهی را انتخاب کنید که امکان بازگشت کفش را داشته باشد.

حتما به همراه کفش کوهنوردی جوراب کوهنوردی تان را بپوشید تا بتوانید سایز مناسب را پیدا کنید.

حتما کفش کوهنوردی را چند دقیقه بپوشید با آن روی پله  یا سطح شیب دار راه بروید.

در صورت تنگ یا گشاد بودن کفش، پاهایتان احساس راحتی نمی کنند پس در انتخاب سایز دقت کنید.

نکات مراقبت از کفش کوهنوردی

کفش‌ها را در آفتاب یا جاهای گرم نگذارید؛ چون گرما منجر به رشد باکتری شده و همچنین باعث از بین رفتن چسب کف کفش و خرابی آن می شود.

بعد از کوهنوردی کفش‌ها را در معرض هوا بگذارید تا بوی و رطوبت از بین برود.

بعد از کوهنوردی کفش را تمیز نموده و کلیه گل و گرد و غبار را از سطح آن به کمک مسواک نرم یا پارچه‌ نمناک تمیز کنید.

هرگونه سوراخ یا خرابی کفش را را تعمیر کنید تا طول عمر کفش ها کم نشود.

توصیه می کنیم موارد گفته شده در این مقاله را حتما مدنظر قرار دهید و برای خرید کفش کوهنوردی می توانید به فروشگاه نوردینو سر بزنید و از انواع برندها خرید کنید.

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *