کیسه خواب

راهنمای خرید کیسه خواب

استراحت در دل طبیعت یکی از تجربه های آرامش بخش در سفر و کمپینگ است. اما برای داشتن یک خواب راحت در این شرایط باید حتما دمای مناسب برای بدنتان را فراهم کنید و یکی از بهترین تجهیزات برای این کار کیسه خواب است.

کیسه خواب مثل عایقی بین بدن شما و زمین عمل کرده تا گرمای بدن تان را حفظ کند. وقتی که دمای محیط در زمان استراحت مناسب باشد، خواب با کیفیت و عمیقی تجربه خواهید کرد و سفرتان را با انرژی مناسب ادامه می‌دهید. استفاده از کیسه خواب علاوه بر سرما و رطوبت، از شما در برابر حشرات و حیوانات هم محافظت می‌کند.

نکات مهم در خرید کیسه خواب :

دمای کیسه خواب

بر اساس دمای استاندارد برای کیسه خواب ها، ۴ دما روی همه کیسه خواب ها نوشته شود.

Upper Limit  (حد بالا) : دمایی که در آن یک مرد استاندارد می تواند بدون تعرق بیش از حد به راحتی بخوابد. دست ها بیرون از کیسه خواب و زیپ کیسه خواب باید باز باشد.

comfort  (دمای راحتی) : دمایی که در آن یک زن استاندارد می تواند راجت استراحت کند.

Lower Limit یا comfort Limit (حد پایین یا حد دمای راحتی) : دمایی که در آن یک مرد استاندارد می تواند به مدت ۸ ساعت بخوابد.

Extreme  (دمای نهایی) : نهایت دمایی که در آن یک زن استاندارد می تواند به مدت ۶ ساعت بماند بدون اینکه دمای عمومی بدنش افت کند و یا دچار هیپوترمی و مرگ شود (در این دما سرمازدگی اعضای بدن محتمل است)

در توضیحات بالا، منظور از مرد استاندارد؛ مردی ۲۵ ساله با قد ۱۷۳ سانت و وزن ۷۳ کیلو می باشد و مظور از زن استاندارد زنی ۲۵ ساله با قد ۱۶۰ سانت و وزن ۶۰ کیلو است.

برای خواب راحت در کیسه خواب عوامل دیگر مثل لباسی که داخل کیسه خواب می پوشید، زیر انداز ، جنس چادر و … هم اهمیت دارند.

اگر دمای راحتی یک کیسه خواب 5+ و گرم تر باشد یعنی فقط می توانید در تابستان از آن استفاده کنید.

اگر دمای راحتی یک کیسه خواب 0 و گرم تر باشد یعنی برای بهار و تابستان مناسب است.

اکر دمای راحتی یک کیسه خواب 5- و گرم تر باشد یعنی برای بهار و تابستان و پاییز قابل استفاده اند.

اگر دمای راحتی یک کیسه خواب 10- و گرم تر باشد یعنی تقریبا در هر چهار فصل می تواند استفاده شود. اما در زمستان باید دقت کنید مکانی که در کیسه خواب می خوابید از 10- درجه سانتی گراد بیش تر سرد نباشد.

اگر دمای راحتی یک کیسه خواب 15- و سردتر باشد یعنی آن کیسه خواب مخصوص فصل سرما و زمستان های سخت است.

نوع عایق کیسه خواب

الیاف مصنوعی:

کیسه خوابهای مقرون به صرفه ای هستند، از ویژگی کیسه خواب ها با الیاف مصنوعی این است که در زمان رطوبت خاصیت عایق بودن خود را از دست نداده و سریع خشک خواهند شد و مواد استفاده شده در آنها هم کاملا غیر آلرژیک است.

ناگفته ناند که ایت الیاف گرما را مثل الیاف طبیعی نگه نمی دارد. آنها همچنین سنگین تر از کیسه های خوابهای الیاف طبیعی اند.

الیاف پر:

این کیسه خواب ها بسیار سبک بوده و در هوای سرد و خشک عملکرد خوبی از خود نشان می دهند. پارچه این کیسه خوابها طوری انتخاب می شود که عملکرد نسبتا مطلوبی داشته باشند. این کیسه خوابها به راحتی فشرده شده تا فضای کمی اشغال کنند و با گذشت زمان کیفیت الیاف آن کم نمی شود.

کیسه های خواب پر بهتر گرما را حفظ کرده و همچنین بسیار سبک تر از کیسه های مصنوعی هستند و هنگام بسته بندی به اندازه کوچکتر فشرده می شوند.

عیب کیسه خواب های پر این است که به راحتی رطوبت را جذب کرده و وقتی خیس می شود خاصیت عایق حرارتی آن از بین می رود. خشک شدن کیسه های خواب نیز بسیار بیشتر از کیسه های مصنوعی طول می کشد.

برای خرید یک کیسه خواب مناسب، حتما نکات زیر را هم در نظر بگیرید:

بر اساس فصل سفرتان و شرایط آب‌وهوایی یکی از انواع کیسه خواب تابستانه، سه فصله و زمستانه را انتخاب کنید.

به بازه دمایی کیسه خواب شامل حد بالا، حد پایین و دمای راحتی توجه داشته باشید.

با توجه به نوع استفاده تان، یکی از انواع کیسه خواب با پر طبیعی یا الیاف مصنوعی را انتخاب کنید.

یکی از انواع شکل های کیسه خواب شامل مومیایی (گرمای بیشتر، راحتی کمتر)، مستطیلی (راحتی بیشتر، گرمای کمتر) و نیمه مستطیلی (راحتی و گرمای متوسط) را انتخاب نمایید.

به وزن و حجم کیسه خواب تان توجه داشته باشید. در برنامه های با پیاده‌روی‌های طولانی حتما کیسه‌خواب‌ سبک‌تر انتخاب کنید.

کیسه‌ خواب‌های دو زیپ برای فصل تابستان مناسب است؛ زیرا امکان هوارسانی به پاها و جلوگیری از تعریق دارد.

در انتخاب رنگ کیسه خواب از رنگ های روشن استفاده نکنید زیرا آلودگی را بیشتر نشان می‌دهند.

خرید کیسه خواب به نیاز، نوع فعالیت و میزان بودجه شما بستگی دارد. اولین نکته در خرید کیسه خواب این است که بدانید چه زمانی و کجا قرار است از آن استفاده کنید؟ همچنین به این فکر کنید که آیا می خواهید آن را به مدت طولانی حمل کنید یا خیر. با در نظر گرفتن عوامل مختلف می‌توانید بهترین کیسه خواب را بسته به نیاز خود خریداری کنید.

انواع کیسه خواب را می توانید فروشگاه نوردینو با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه نمایید.

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *