معرفی قله های گیلان برای کوهنوردی

معرفی قله های گیلان برای کوهنوردی

اگر از علاقه مندان به کوهنوردی هستید، حتما صعود به کوه ها و قله های استان گیلان را در برنامه هایتان قرار دهید. در استان گیلان کوه های زیبایی با طبیعتی بکر و دیدنی وجود دارند که می توانید صعودی لذت بخش را در آن ها تجربه کنید. در این مقاله از نوردینو تعدادی از زیباترین و پر طرفدارترین قله های گیلان را به شما معرفی می کنیم.

قله سماموس یا قله سمام (دانلود ترک مسیر)

قله سماموس

سماموس بلندترین قله استان گیلان به ارتفاع 3676 متر است. برای صعود به قله سماموس چند مسیر وجود دارد که راستا شرقی آن یعنی از روستای جواهرده و راستا شمالی آن از روستای جواهردشت، بین کوهنوردان رایج تر است.

 قله سماموس یکی از قله های دوست داشتنی کوهنوردان برای صعود است، چون که تجربیات بی نظیری را برای افراد دارد. در شب هایی که آسمان صاف، بی ابر و مه است بر فراز این قله می توان تا دوردست های استان مازندران و گیلان را دید و در روز هم از بندر انزلی تا نوشهر را می توان مشاهده نمود. حرکت در دامنه های بکر و پوشیده از مه ارتفاعات جواهردشت، عبور از کنار چشمه ای با آب گوارا و فضای بکر و آرام کوهستان، برای کوهنوردان سرشار از آرامش و لذت است.

صعود زمستانی این قله از راستا جواهرده به دلیل این که بهمن گیر نیست، مشکلی ندارد، اما باید به خاطر داشته باشید که باد شدید، برف کوبی سنگین و سرمای قله سماموس در بعضی مواقع صعود را سنگین و سخت تر می کند. بنابراین صعود زمستانی یک روزه حتی در شرایط مناسب نیز پرخطر بوده و حداقل به یک و نیم روز زمان احتیاج دارد.

قله شاه معلم (دانلود ترک مسیر)

قله شاه معلم

یکی از قله های بسیار محبوب در بین کوهنوردان با ارتفاع 3068 متر می‌باشد. صعود به این کوه میتواند در یک روز یا در قالب یک برنامه 2 روزه انجام شود. شاه‌معلم یا به قول افراد محلی شومولم کوهی زیبا و با صلابت در نزدیکی شهرک ماسوله است. البته باید بدانید که این کوه از سمت دیگر به شهر ماسال نزدیک است.

قله آسمان کوه (دانلود ترک مسیر)

آسمانکوه

این قله یکی از قله های زیبای استان گیلان بوده که در رشته کوه البرز، بخش غربی و در ناحیه جنوب شرقی شهرک تاریخی ماسوله  قرار گرفته است. این قله به وسیله یال غربی به قله لاسه سر و توسط گردنه اَندَرِه به قله شاه معلم و تورشوم به ترتیب با ارتفاع 3070 و 2700 متر متصل می شود.

 این ارتفاعات شهرک ماسوله را به شکل نیم دایره احاطه کرده و دنباله کوه های تالش هستند تا دره سفیدرود پیش می روند.

برای صعود به قله آسمان کوه، باید ارتفاع 2760 متر از سطح دریا را طی کنید که یک صعود فنی محسوب شده و کار راحتی نیست. صعود به این قله در فصل زمستان به شرایط جوی، مدیریت زمان و آمادگی تیم وابسته است.

قله گدوک

قله گدوک

قله گدوک با ارتفاع 2800 متر از سطح دریا روی خط الراس ماسوله، یعنی حد فاصل دو قله آسمان کوه و دو خون قرار گرفته است. این کوه دارای گردنه ای با سنگ های بسیار بزرگ و زیبا بوده که عبور از این گردنه بدون شک برای هر کوهنورد عاشق طبیعتی، پیمایشی به یاد ماندنی را رقم خواهد زد. راستا عمومی صعود به قله گدوک، از جنگل و ییلاق زیبای خلیل دشت است. راستا صعود این قله، در زمستان ها، برف گیر و اغلب توام با بادهای سرد و سوزناک و در تابستان ها نیز بسیار گرم و سوزان است. وجود چشمه های پرآب و جوشان، تا ییلاق خلیل دشت، احتیاج کوهنوردان به آب را تامین می نماید، اما پس از ییلاق، چشمه مناسبی وجود نداشته و کوهنوردان باید از چشمه های قبل آب کافی ذخیره نمایند.

در صورت مناسب بودن هوا و تیم آماده، می توان ماسوله تا ییلاق را سه ساعته و ییلاق تا قله را چهار ساعته صعود کرد. اما شرایط جوی مانند باد، باران و برف در فصول سرد و همچنین گرمای طاقت فرسای در تابستان، می تواند این زمان را تغییر دهد.

 قله درفک

قله درفک

درفک یکی از زیباترین قله های گیلان است. این قله در استان گیلان و در رشته کوه البرز مرکزی، در ۲۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار و در ارتفاع ۲۷۳۳ متری واقع شده و تا دره سه هزار تنکابن ادامه دارد. درفک یک قله آتشفشانی خاموش بوده و به گفته کوهنوردان در سال ۱۳۶۹ در جریان زلزله رودبار در هم فرو ریخت و روند فرسایشی آن شدت گرفت.

یک غار یخی به طول ۱۰۰ متر هم در این منطقه وجود داشته که آب شرب مردم منطقه را هم تأمین می‌کند. برف جمع شده در داخل این غاردر زمستان تبدیل به یخچال  شده  که محلی ها برای سیراب کردن احشام خود از آن استفاده می‌کنند.

بهترین زمان صعود به این قله در فصل پاییز بوده، چرا که جنگل‌های انبوه و منحصربه فرد آن با برگ‌های رنگین تماشایی، ابرهای متراکم پنبه‌ای و مه غلیظ آن منطقه، تصویری رویایی را می سازند.

صعود به قله درفک میتواند یک روزه انجام شود و مسیر‌های دسترسی به آن از 2 بخش مختلف می‌باشد:

مسیر 1: از سمت دیلمان که این مسیر، مسیر راحت‌تری برای صعود است.

مسیر 2: از سمت رستم‌آباد و توتکابن که این مسیر نسبتا فنی و کمی دشوار‌تر است.

نام قله درفک هم در ابتدا دال‌فک بوده که از ترکیب 2 واژه دال (نوعی عقاب) و فک (به معنای آشیانه) به معنای آشیانه عقاب می باشد.

قله سرک رودبار

قله سرک رودبار

این قله 1630 متر از سطح دریا ارتفاع داشته و ورودی آن از جاده شیب دار کنار پارک رستم آباد می گذرد. با این که این قله ارتفاع زیادی ندارد، اما به این دلیل که صعود از ارتفاع پائین انجام می شود، صعود به این قله از لحاظ فنی در فصل زمستان معادل قله شاه معلم ماسوله است.

 چشم انداز اطراف شامل چشمه و جنگل های متراکم زیبایی خیره کننده، رودخانه سپیدرود، دامنه و قله درفک می باشد. قله سرک از آن قله هایی است که اگر در هر فصلی از سال به آن صعود کنید، برایتان زیبا و خاطره انگیز خواهد بود.

قله کله قندی (دانلود ترک مسیر)

قله کله قندی

 کله قندی از قله های معروف ماسوله (لینک) بوده که در ارتفاع تقریبی ۲۴80مترازسطح دریا واقع شده است و همیشه  محل صعود کوهنوردان زیادی از گیلانی و خارج از گیلان می باشد.

قله کله قندی از گزینه های مناسب برای کسب آمادگی کوهنوردها در صعود به قله های مرتفع تر محسوب می شود.

این قله به خاطر قرارگیری اش در ارتفاعات ماسوله،معمولا دارای باد بوده و ممکن است وزش باد مانعی برای صعود به قله شود. برای صعود به این قله می توانید از مسیرهای جنگل کوهبن (دکل مخابراتی)، ییلاق للندیز یا جنگل خلیل دشت عبور کنید.

قله اسپیناس

قله اسپیناس

این کوه بلندترین کوه در منطقه آستارا بوده که در ارتفاع ۲۱۰۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و در 17 کیلومتری شرق شهر لوندویل آستارا است. آبشار لاتون که جز آبشارهای بلند ایران محسوب می شود و ارتفاعی 105 متری دارد،  از قله اسپیناس سرچشمه می‌گیرد.

برای رسیدن به آبشار لاتون باید از «روستای کوته کومه» عبور کنید و حدود چهار ساعت کوهپیمایی دارد.

کوه اسپیناس در فصل بهار و تابستان از گیاهان مختلف پوشیده شده و منظره‌ای دیدنی داشته و طبیعتگردان و کوهنوردا زیادی از آن بازدید می کنند.

قله ناتشکوه

قله ناتشکوه

قله ناتشکوه یا آتش‌کوه، یکی دیگر از قله های گیلان است که در شهرستان املش قرار گرفته و ارتفاعی حدود ۲۲۵۰ متری دارد. بر اساس کشفیات باستان‌شناسان این منطقه قدمتی باستانی داشته و مرکز یکی از تمدن‌های ایرانی بوده است. آتشگاه‌های موجود در ارتفاعات املش نشان می دهد که این منطقه جغرافیایی زیستگاه بخشی از تمدن دیلم بوده است.

اصلی ترین مسیر صعود به قله ناتشکوه از «هالی‌دشت» املش است که در فصل بهار این منطقه بسیار زیباست. بعد از سه ساعت پیمایش در دامنه‌های سرسبز و در کنار گل‌ها و شکوفه‌ها، به این قله می رسید. از یقله ناتشکوه، می‌توانید قله های درفک و سماموس را به راحتی ببینید.

قله گردسایه (دانلود ترک مسیر)

قله گردسایه

قله گردسایه دارای ارتفاع تقریبی ۲۳۰۰ متر از سطح دریا بوده که روی خط‌الراس توریشوم به شاه معلم درغرب قله توریشوم ماسوله قرار گرفته است. برای صعود به این قله از سه مسیر می توانید استفاده کنید: مسیر قله توریشوم، مسیرآبشار دوقلو یا آبشار اشکلیت و مسیر جاده ماسوله به خلخال.

خط الراس کوه های تالش که در بخش غربی رشته کوه البرز قرار گرفته، مرز میان استان های گیلان و اردبیل را تشکیل داده و از غرب استان گیلان به سمت شمال امتداد می یابد. بلندترین نقطه غرب گیلان و کوه های تالش، قله ایست به نام بغرو یا ارجنه‌قره‌گل که به لحاظ موقعیت، شمال غرب روستاهای مریان تالش، غرب سوباتان و جنوب شرق دریاچه نئور واقع شده است. مناظر زیبا و رویایی اطراف این قله در فصول مختلف، از جمله ویژگی های صعود به این قله می باشد.

قله بغروداغ

قله بغروداغ

این قله در ارتفاع قله ۳۲۳۵ متری در شمال غرب مریان تالش، غرب سوباتان و جنوب شرق دریاچه نئور قرار گرفته است. مناظر اطراف این قله در فصل های مختلف سال، بسیار زیبا و دیدنی هستند.

برای صعود به این قله ازغرب هشتپر در استان گیلان و از روستای مکش منطقه مریان، یکی از زیباترین مسیرهای صعود را خواهید داشت.

از استان اردبیل نیز چندین مسیر صعود به این قله وجود دارد. می توانید با عبور از روستاهای شبلو، عباس آباد یا قیه چمن، ابتدا به دریاچه نئور رسیده و با عبور از حاشیه آن و صعود به سمت جنوب شرق، به قله برسید.

همچنین با صعود از روستای قلعه جوق به سمت شرق و از روستای آریاچای به سمت شمال، به گردنه غربی قله می رسید (ییلاق عدالت عباسی)، بعد از آن با صعود در زاویه شرق از مسیر جاده خاکی به راحتی به قله صعود ی کنید.

مسیر جاده های خاکی نئور به سوباتان نیز از محدوده شمالی این قله عبور می کند که می توانید از طریق این جاده ها تا نزدیکی قله برسید.

چند نکته مهم در مورد کوهنوردی در گیلان:

  • آب و هوای کوه های گیلان میتوانند بسیار متغییر باشد. ممکن است صعود را با یک هوای آفتابی شروع کرده و با یک هوای بارانی و سیل‌آسا تمام کنید.
  • حتما تجهیزات استاندارد مانند چادر کوهنوردی و کمپینگ مناسب، کفش مناسب، گتر، پلار و گورتکس به همراه داشته باشید.
  • حتما در برنامه های کوهنوردی آب کافی همراه ببرید. با اینکه اکثر رود‌ها و چشمه‌های گیلان آب دارند اما به کیفیت آب رودخانه ها نمیتوان اطمینان کرد.
  • حتما با یک گروه معتبر و یا یک راه‌بلد حرفه ای صعود نمایید و بی‌خیال کمک با استفاده از پرس و جو کردن و عکس‌ها شوید
  • در کوه‌های منجیل و رودبار ممکن است با عقرب رو به رو شوید. پس موقع پوشیدن پوتین حتما از نبود عقرب داخل آن مطمئن شوید.
  • اگر آتش روشن می‌کنید در انتها حتما آن را خاموش کنید. پوشش گیاهی جنگل‌های گیلان که به‌شدت مستعد آتش‌گرفتن هستند.
  • همراه داشتن یک جی پی اس استاندارد را فراموش نکنید.
  • می توانید تجهیزات مورد نظرتان را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت از فروشگاه نوردینو تهیه نمایید.

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *