جاهای دیدنی البرز

جاهای دیدنی البرز

جاهای دیدنی البرز

ما در مطالب این صفحه در رابطه با جاهای دیدنی البرز سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما کاربران عزیزی که قصد سفر به این استان را دارید قرار دادیم و اینک به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

قلعه آغشت

 در میان انبوه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران، قلعه آغشت همچون نگینی درخشان توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این قلعه که به “قلعه هاگوارتز ایران” نیز شهرت یافته، در روستای آغشت از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز واقع شده و با معماری منحصر به فرد خود، هر بیننده‌ای را مجذوب تماشای خود می‌کند. قلعه آغشت با قدمتی حدود 10 سال، به دست آقای اسدی لاری بنا شده و به لحاظ معماری، تلفیقی از سبک‌های رنسانس اروپایی، یونان و روم باستان را به نمایش می‌گذارد.

این قلعه 5 طبقه، از آجر، سنگ و فلز ساخته شده و با وجود نمای کهنه و تاریخی، حس و حال بناهای قرون وسطایی را تداعی می‌کند. جالب است بدانید که برخلاف ظاهر قلعه که گویی از دل تاریخ بیرون آمده، این بنا در واقع نوساز بوده و قدمت آن به چند دهه بیشتر نمی‌رسد. به دلیل شباهت ظاهری این قلعه به قلعه هاگوارتز در مجموعه فیلم‌های هری پاتر، نام “هاگوارتز ایران” بر آن نهاده شده است.

قلعه آغشت - جاهای دیدنی البرز
قلعه آغشت – جاهای دیدنی البرز

با وجود اینکه مالکیت قلعه شخصی بوده و امکان بازدید از داخل آن برای عموم وجود ندارد، محوطه بیرونی قلعه جذابیت خاص خود را داشته و برای عکاسی و گشت و گذار و لذت بردن از چشم‌اندازهای اطراف، مکانی ایده‌آل محسوب می‌شود. بازدید از قلعه آغشت، تجربه‌ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد. تصور قدم زدن در محوطه این قلعه کهن و تماشای برج و باروهای آن، گویی سفری در دل تاریخ را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

روستای برغان

یکی دیگر از جاهای دیدین البرز روستای برغان است. در میان انبوه کوه‌های البرز و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز، روستای ییلاقی و سرسبز برغان همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این روستا که در 13 کیلومتری شمال غربی کرج و در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده، به واسطه طبیعت بکر و چشم‌اندازهای دل‌انگیز، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان البرز تبدیل شده است.

طبیعت برغان

آب و هوا: برغان به واسطه قرارگیری در ارتفاعات، از آب و هوایی خنک و کوهستانی برخوردار است. در فصل‌های گرم سال، نسیم خنک کوهستان، گرمای هوا را به طرز چشمگیری تعدیل می‌کند و در زمستان‌ها، شاهد بارش برف و سپیدی طبیعت در این منطقه هستیم.

پوشش گیاهی: پوشش گیاهی متنوع و سرسبز، از جمله ویژگی‌های بارز روستای برغان است. درختان چنار، گردو، سیب، گیلاس و توت در جای جای این روستا به چشم می‌آیند و در فصل بهار، شکوفه‌های رنگارنگ، زیبایی بی‌نظیری به این منطقه می‌بخشند. رودخانه‌ها: دو رودخانه پرآب شاهرود و سنج از میان این روستا عبور می‌کنند و طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورند. صدای دلنشین آب روان و تلالو نور خورشید بر سطح آب، منظره‌ای بدیع و روح‌نواز را خلق می‌کند.

روستای برغان - جاهای دیدنی البرز
روستای برغان – جاهای دیدنی البرز

جاذبه‌های گردشگری

  1. باغ های گردو: باغ‌های گردو از جاذبه‌های اصلی روستای برغان هستند. قدم زدن در میان این باغ‌ها و تنفس هوای پاک کوهستان، لذتی وصف‌ناپذیر دارد.
  2. امامزاده شاهزاده محمد: این امامزاده در دامنه کوه و در میان انبوه درختان قرار گرفته و مکانی آرام و روحانی برای زیارت و دعا است.
  3. غار یخ‌مراد: این غار در ارتفاعات روستای برغان واقع شده و قندیل‌های یخی و زیبایی‌های طبیعی آن، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

آبشار هفت چشمه

در دل رشته کوه‌های البرز، در نزدیکی روستای ارنگه کرج، گویی تکه‌ای از بهشت به زمین آمده است. آبشار هفت چشمه، با شکوه و عظمت خود، هر ساله طبیعت‌گردان و کوهنوردان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. ارتفاع این آبشار زیبا حدود 90 متر است و از هفت چشمه که در ارتفاعات مختلف کوه سرازیر می‌شوند، تغذیه می‌شود.

مسیر رسیدن به آبشار، دره ای سرسبز و پر آب است که در امتداد آن، درختان چنار و بید به زیبایی قد برافراشته‌اند. صدای دلنشین آبشار و خنکای نسیم کوهستان، در کنار منظره ی تماشایی صخره‌ها و گیاهان، خستگی را از تن هر رهگذری می‌زداید. در پایین آبشار، حوضچه‌ای طبیعی ایجاد شده که می‌توان در آن شنا کرد و از خنکای آب لذت برد. مسیر دسترسی به آبشار هفت چشمه، تا حدودی سخت و کوهستانی است، بنابراین برای رفتن به این منطقه باید آمادگی بدنی لازم را داشته باشید.

همچنین، به همراه داشتن کفش و لباس مناسب، غذا و آب کافی، و کرم ضد آفتاب ضروری است. بازدید از آبشار هفت چشمه، تجربه‌ای بی‌نظیر و به یاد ماندنی خواهد بود. اگر به دنبال مکانی برای فرار از شلوغی شهر و غرق شدن در طبیعت هستید، آبشار هفت چشمه انتخابی ایده‌آل برای شماست.

آبشار هفت چشمه - جاهای دیدنی البرز
آبشار هفت چشمه – جاهای دیدنی البرز

سد کرج (امیرکبیر)

یکی از جاهای دیدنی البرز سد کرج است. سد کرج، که با نام سد امیرکبیر نیز شناخته می‌شود، گویی نگینی در میان کوه‌های البرز می‌درخشد. این سد که در ۲۵ کیلومتری شمال شهر کرج و در مسیر جاده کرج به چالوس واقع شده، اولین سد چند منظوره ایران است و از جاذبه‌های گردشگری محبوب این منطقه به شمار می‌رود.

تاریخچه و معماری

ساخت سد کرج در سال ۱۳۳۶ آغاز و در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید. این سد با ارتفاع ۱۸۰ متر و طول تاج ۳۹۰ متر، از نوع بتنی قوسی است و حجمی معادل ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره می‌کند. سد کرج نه تنها نقشی حیاتی در تامین آب شرب و کشاورزی منطقه ایفا می‌کند، بلکه به عنوان یک جاذبه گردشگری پرطرفدار نیز شناخته می‌شود. دریاچه سد کرج با چشم‌اندازهای بکر و کوهستانی، مکانی ایده‌آل برای قایق‌رانی، ماهیگیری، کمپینگ و تفریحات آبی است. در کنار دریاچه، رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های متعددی وجود دارند که می‌توان از آنها لذت برد.

سد کرج (امیرکبیر) - جاهای دیدنی البرز
سد کرج (امیرکبیر) – جاهای دیدنی البرز

باغ فاتح کرج

گشتی در دل تاریخ و طبیعت باغ فاتح کرج، که پیش از این به نام باغ ملی و باغ سپه نیز شناخته می‌شد، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بوستان‌های شهر کرج است. قدمت این باغ به دوره قاجار باز می‌گردد و در آن زمان، تفرجگاه ییلاقی شاهزادگان قاجار بوده است. باغ فاتح در مساحتی حدود 12 هکتار، در قلب شهر کرج و در مجاورت میدان شهدا واقع شده است و دسترسی به آن به سادگی امکان‌پذیر است.

باغ فاتح، تلفیقی از تاریخ و طبیعت را به شما ارائه می‌دهد. در این باغ، می‌توانید از قدم زدن در میان درختان کهنسال و تنومند، تماشای گل‌های رنگارنگ و فصلی، و استشمام عطر دل‌انگیز گل‌ها لذت ببرید. همچنین، در این باغ، عمارتی تاریخی به نام عمارت کلاه فرنگی وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد.

باغ فاتح کرج - جاهای دیدنی البرز
باغ فاتح کرج – جاهای دیدنی البرز

این عمارت، در حال حاضر به عنوان موزه تاریخ طبیعی و مردم‌شناسی کرج مورد استفاده قرار می‌گیرد و بازدید از آن برای عموم آزاد است. علاوه بر این، در باغ فاتح امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی مانند شهربازی، آلاچیق، بوفه و سرویس بهداشتی نیز وجود دارد که آن را به مکانی مناسب برای تفریح و گذران اوقات فراغت برای خانواده‌ها و افراد در هر سنی تبدیل کرده است.

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با جاهای دیدینی البرز سخن گفتیم و به معرفی 5 مورد از زیباترین مکان‌های این استان پرداختیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

نوردینو – جاهای دیدنی البرز

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *