جاهای دیدنی شاهرود

جاهای دیدنی شاهرود

برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی شاهرود، ما در این صفحه به معرفی زیباترین جاهای دیدنی شاهرود پرداختیم و اطلاعات مفیدی در رابطه با این مکان‌های گردشگری در این صفحه ارائه دادیم و اینک به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

جنگل ابر نگین سبز شمال شرق ایران

جنگل ابر، نگین سرسبز شمال شرق ایران یکی از جاهای دیدنی شاهرود است که در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز و در نزدیکی شهر شاهرود واقع شده است. این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت، بخشی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود و به دلیل برخورد ابرهای خزر با دامنه‌های کوه، اغلب در میان انبوهی از ابر پنهان شده و نام خود را از این پدیده ی منحصر به فرد گرفته است.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل ابر بسیار غنی و متنوع است. درختان راش، بلوط، ممرس، توسکا و سرخدار از جمله گونه‌های غالب گیاهی این جنگل هستند. همچنین، در این منطقه جانورانی مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، گراز وحشی و انواع پرندگان زندگی می‌کنند.

جنگل ابر به دلیل زیبایی‌های طبیعی و شرایط آب و هوایی مطبوع، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است. در این جنگل، امکانات مختلفی برای اقامت و تفریح گردشگران، مانند اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و چادرگاه وجود دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از گشت و گذار در میان انبوه درختان، تنفس هوای پاک کوهستان، تماشای مناظر چشم‌نواز و لذت بردن از آرامش طبیعت لذت ببرند.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جنگل ابر دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی نیز می‌باشد. در این منطقه، بقایایی از دوران باستان، مانند قلعه ماران و تپه‌های باستانی وجود دارد. همچنین، آداب و رسوم و فرهنگ مردم محلی نیز بر غنای این منطقه افزوده است.

جنگل ابر به عنوان یکی از ارزشمندترین میراث طبیعی ایران، در معرض خطرات مختلفی مانند تخریب جنگل، چرای بی‌رویه دام، و آلودگی قرار دارد. حفاظت از این جنگل و جلوگیری از تخریب آن، ضرورتی است که باید توسط همه ی افراد جامعه مورد توجه قرار گیرد.

جنگل ابر شاهرود - جاهای دیدنی شاهرود
جنگل ابر شاهرود – جاهای دیدنی شاهرود

آبشار مجن از زیباترین جاهای دیدنی شاهرود

آبشار مجن، گوهر ناشناخته‌ای در میان کوه‌های البرز، در استان سمنان و در نزدیکی شهر مجن واقع شده است. این آبشار زیبا با ارتفاعی حدود 12 متر، در دل تنگه داستان، که به تنگه مجن نیز معروف است، خودنمایی می‌کند.

مسیر رسیدن به آبشار مجن، کوتاه اما پرماجراست. برای رسیدن به این گنج پنهان، باید از میان رودخانه‌ای خنک و زلال عبور کنید و حدود 20 متر در آب پیاده‌روی کنید. عبور از این رودخانه‌ی خروشان، هیجانی وصف‌ناپذیر به سفر شما می‌بخشد و خستگی را از تنتان بیرون می‌کند.

پس از گذر از رودخانه، با منظره‌ای بدیع و غارمانند روبرو خواهید شد که آبشار مجن در آن جا خوش کرده است. صدای دلنشین آبشار و خنکی مطبوع فضا، آرامشی بی‌نظیر به شما هدیه می‌کند و لحظاتی خاطره‌انگیز را برایتان رقم خواهد زد.

بازدید از آبشار مجن، در فصل بهار و تابستان که هوا دلپذیرتر است، توصیه می‌شود. همچنین، به همراه داشتن کفش و لباس مناسب، کرم ضد آفتاب، کلاه و آب آشامیدنی از ضروریات سفر به این منطقه است.

آبشار مجن - جاهای دیدنی شاهرود
آبشار مجن – جاهای دیدنی شاهرود

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش

دشت کالپوش، واقع در استان سمنان، یکی از جاهای دیدنی شاهرود است که در فصل بهار و تابستان، منظره‌ای سحرآمیز و چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد. این دشت، که در بین استان‌های سمنان، گلستان و خراسان شمالی واقع شده است، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. بخش شمالی پوشیده از گل‌های شقایق وحشی است که در اواخر فروردین تا اواسط خرداد ماه به اوج زیبایی خود می‌رسد و دشت را به فرش قرمز رنگین تبدیل می‌کند. بخش جنوبی دشت نیز مملو از گل‌های آفتابگردان است که در اواخر تیر تا اواخر مرداد ماه شکوفه می‌دهند و منظره‌ای طلایی و درخشان را به وجود می‌آورند.

علاوه بر گل‌های شقایق و آفتابگردان، دشت کالپوش دارای جاذبه‌های طبیعی دیگری مانند آبشارها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و جنگل‌ها نیز می‌باشد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به آبشار نام نیک، آبشار ریزماه، چشمه پیرمرد، رودخانه کالپوش و جنگل دشت شاد اشاره کرد.

دشت کالپوش به دلیل زیبایی منحصر به فرد و جاذبه‌های طبیعی فراوان، هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بهترین زمان برای بازدید از این دشت، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها می‌توانید از تماشای گل‌های شقایق و آفتابگردان، آبشارها، چشمه‌ها و جنگل‌ها لذت ببرید و عکس‌های یادگاری زیبایی به ثبت برسانید.

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش - جاهای دیدنی شاهرود
دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش – جاهای دیدنی شاهرود

آرامگاه بایزید بسطامی نگین عرفانی بسطام

آرامگاه بایزید بسطامی، عارف نامدار ایرانی، در شهر بسطام و در استان سمنان واقع شده است. این آرامگاه که در میان مجموعه‌ای شامل مسجد، مدرسه و چندین مزار دیگر قرار دارد، از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر و یکی از جاهای دیدنی شاهرود به شمار می‌رود.

بنای آرامگاه بایزید بسطامی قدمتی به دوران ایلخانیان دارد و با وجود سادگی در ظاهر، از نظر معماری و معنویت از اهمیت بالایی برخوردار است. گنبد آجری آرامگاه بر فراز اتاقی ساده قرار گرفته و بر روی سنگ قبر بایزید، ابیاتی از مناجات حضرت علی (ع) نقش بسته است.

علاوه بر آرامگاه، مجموعه بایزید بسطامی شامل بناهای تاریخی دیگری همچون مسجد جامع، گنبد غازان خان، مدرسه شاهرخیه و امامزاده محمد نیز می‌شود. هر کدام از این بناها حکایت‌گر دوره‌ای از تاریخ و فرهنگ ایران هستند و بر غنای این مجموعه می‌افزایند.

بازدید از آرامگاه بایزید بسطامی، سفری معنوی به دنیای عرفان و فلسفه ایرانی است. گشت و گذار در این مجموعه تاریخی، فرصتی برای آشنایی با اندیشه‌ها و آموزه‌های عارفان بزرگ ایرانی و تجربه آرامش و سکوت در فضایی آغشته به معنویت را فراهم می‌کند.

آرامگاه بایزید بسطامی - جاهای دیدنی شاهرود
آرامگاه بایزید بسطامی – جاهای دیدنی شاهرود

باغ گردشگری اورس شاهرود

باغ گردشگری اورس، نگین سبز کویر شاهرود، در فاصله 15 کیلومتری شمال این شهر و در دامنه‌ی کوه‌های البرز شرقی واقع شده است. این باغ 70 هکتاری، با انبوهی از درختان میوه و جنگلی، در تمام فصول سال، به خصوص بهار و تابستان، جلوه‌ای تماشایی به خود می‌گیرد و به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان سمنان شناخته می‌شود.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، باغ اورس امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی را نیز به گردشگران ارائه می‌دهد. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران، چایخانه، آلاچیق، زمین بازی، استخر، اقامتگاه و سوئیت‌های سنتی اشاره کرد. در این باغ همچنین امکاناتی برای برگزاری کمپینگ و طبیعت‌گردی نیز فراهم شده است.

بازدیدکنندگان باغ اورس می‌توانند از گشت و گذار در میان درختان و گل‌ها، لذت ببرند، از هوای خنک و دلنشین کوهستان بهره‌مند شوند، در رستوران و چایخانه باغ غذا و نوشیدنی میل کنند، در استخر شنا کنند، در زمین بازی به تفریح بپردازند و یا در اقامتگاه‌ها و سوئیت‌های سنتی اقامت داشته باشند.

باغ گردشگری اورس شاهرود - جاهای دیدنی شاهرود
باغ گردشگری اورس شاهرود – جاهای دیدنی شاهرود

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه به معرفی جاهای دیدنی شاهرود پرداختیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

نوردینو مگ – جاهای دیدنی شاهرود

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *