استان گیلان، 6 مقصد جذاب که باید ببینید

استان گیلان

اگر بخواهیم یک دیدگاه کلی از استان گیلان بدهیم، چیزی که همه می دانیم این است که استان گیلان یکی از استان های شمالی ایران می باشد. طبیعتی زیبا، فرهنگی متنوع و تاریخ باستانی برجسته و غنی ای دارد. این استان بخشی از سواحل شمالی کشور را در بر میگرد و از شمال به دریای خزر و از جنوب به استان زنجان، از شرق به استان مازندران و از غرب به آذربایجان شرقی محدود می شود.

شهرهای معروف استان گیلان شهر های رشت، انزلی، لاهیجان، آستارا و ماسال هستند و یکی از دلایل شهرت این استان آب و هوای منطقه ای آن برای جذب گردشگران است به طوری که تابستان معتدل و زمستان های بارانی و مرطوب دارد.

 

مکان های دیدنی استان گیلان

در این جا می خواهیم پر گردشگر ترین مکان هایی که همواره توریست ها و مسافران زیادی را جذب خود می کند معرفی کنیم:

 

قلعه رودخان

برای معرفی مکان های دیدنی استان گیلان ابتدا از قلعه رودخان که یکی از مهم ترین قلعه های این استان به شمار می رود، شروع میکنیم. این قلعه یکی از بزرگترین و مهم ترین قلعه های تاریخی استان گیلان است و با بنا های بزرگ و قوی خود به عنوان یکی از نماد های فرهنگی و تاریخی این استان شناخته می شود.

گیلان

بهتر است راجب قدمت تاریخی این قلعه به این که از دوران صفویه تا قرون وسطای ایران مورد استفاده قرار می گرفته است نیز اشاره کنیم.  قلعه رودخان از سنگ و آجر ساخته شده و دیوارهای آن ضخیم است. هم چنین در داخل قلعه مجموعه ای اتاق ها، سرا ها و سردابها وجود دارد که در گذشته برای مسکن نظامیان و انبار دارایی ها استفاده می شده است.

در اطراف قلعه ی رودخان مناظر طبیعی زیبا و دنجی قرار دارند که همه ی این ها دست به دست هم داده و این مکان را به یک مقصد گردشگری بسیار زیبا و دلپذیر تبدیل کرده است.

 

ماسوله

این شهر کوچک که در جنوب غربی استان گیلان واقع است و با شهر رشت تنها 60 کیلومتر فاصله دارد،  به خانه های پلکانی همانند کندوانِ تبریز، جنگل های بکر و سرسبز و طبیعت بکر و کوه های سروقامت خود معروف است.

 

گیلان

اطراف آن پوشیده از بافت جنگلی است و جاده ی اصلی آن از طریق جاده ی فومن است.  این شهر بافتی با قدمت مابین 800 تا 1000 ساله دارد و علاوه بر جاذبه های طبیعی آن، جشنواره های، نمایشگاه ها و رویداد های مختلف محلی ای که در آن به نمایش در می آید، این نقطه را به بهترین مکان توریستی ای تبدیل می کند که ارزش سفر کردن را چند برابر می کند.

منبع : ماسوله

 

ییلاقات ماسال

این ییلاقات در نزدیکی شهر تالش و رشت و نیز در کنار جنگل های سرسبز استان گیلان و رودخانه های زلال قرار دارد و جزو بکر ترین مناطقی از این استان است که می توان برای سفر انتخاب کرد.

گیلان

 

ییلاقات ماسال چندین مورد هستند که می توان به ییلاق تلارگاه، ییلاق خندیله پشت، ییلاق سوچاله، ییلاق اولسبلنگاه ، ییلاق مولونه بند، ییلاق اسپی دشت، ییلاق شنبه راه و ییلاق واشیار اشاره کرد که همگی این ها دارای طبیعت مختص خود و بکری هستند که معروف ترینِ آن ها ییلاق اولسبلنگاه می باشد.

 

 

ییلاق سوباتان

از بی نظیر های استان گیلان است و در منطقه ی تالش جزو محبوب ترین ها به شمار می رود. شرق آن را جنگل های تالش، غربش را استان اردبیل، شمال آن را رودخانه ی لیسار و جنوب آن را ییلاق اسبومار فرا گرفته است.

زمانی که در تهران شما از گرمی هوا همانند تخم مرغ آب پز می شوید، در این ییلاق هنوز آثار برف در ارتفاعات ییلاق پیداست و این باعث می شود مجذوب آب و هوای معتدل و گاها بارانی این مکان در گرمای تابستان شوید.

 

اگر به این مکان سفر کردید، توصیه می کنم حتما از پنیر سرخ شده که به بومیان به آن پندیره ویسوج می گویند نیز بچشید.

همچنین از دنج بودن این مکان همین بس که آنتن موبایل در آن وجود ندارد و همین مورد کافی است که برای یک آخر هفته ی خفن این مکان را برای خود انتخاب کنید.

 

گردنه حیران

این گردنه در جاده ی ارتباطی آستارا و اردبیل قرار گرفته است. یک طرف آن دره ای نسبتا عمیق دارد که رود ارس نیز از میان این دره عبور می کند.

گردنه حیران با وجود این که زیبایی بسیاری دارد و گذر از میان مه در میان جنگل های سرسبز شما را مجذوب خود می کند، اما جزو جاده های خطرناک ایران محسوب می شود؛ به خصوص در فصل برف و باران جزو لغزنده ترین و پرتصادف ترین جاده ها می باشد.

 

گیلان

به دلیل موقعیت کوهستانی این منطقه، تله کابینی نیز در این منطقه احداث شده که می توانید این منطقه زیبا را در مسیر یک و نیم کیلومتری از ارتفاع بالا مشاهده کنید که البته در این مسیر، هنگامی که سوار تله کابین هستید، قلعه گور بابک نیز به چشم می خورد که متعلق به دوره ساسانیان است.

 

ساحل و جنگل گیسوم

گیسوم در 90 کیلومتری جاده رشت به آستارا، 10 کیلومتر مانده به جاده اسالم خلخال و هم چنین 15 کیلومتری جنوب تالش قرار دارد. وجود جنگل و دریا در کنار هم، این منطقه را به مقصدی پرمخاطب تبدیل کرده که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

 

گیلان

بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این جنگل به شمار می رود ولی نمی شود منکر این شد که جنگل و ساحل گیسوم در فصل پاییز و زمستان نیز جلوه ی خاصی دارد به خصوص زمانی که درختان سرو قامت، سفیدپوش می شوند. در یک کلام می شود به این منطقه تکه ای از بهشت لقب داد که هر 365 روز از سال را زیباست.

 

جمع بندی

استان گیلان، به جواهر خزر معروف است و سرشار از طبیعت منحصر به فردی است که در کمتر جایی این همه زیبایی به چشم می خورد. اگر قصد سفر دارید، در انتخاب این استان به عنوان مقصد، لحظه ای تعلل نکنید!

 

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *