جاهای دیدنی لرستان

لرستان

لرستان، استانی در غرب ایران با آب و هوای خوش و سرسبز است که میزبان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است. این استان همچنین با داشتن آبشارهای زیبا و فراوان معروف است و بیش از پنجاه آبشار کوچک و بزرگ را در خود جای داده است. در این مقاله سعی داریم به معرفی نسبی مکان های معروف تر در لرستان بپردازیم.

 

آبشار بیشه، بهشت لرستان

آبشار بیشه، یکی از جاذبه‌های زیبای استان لرستان در منطقه کوهستانی رشته زاگرس واقع شده است. این آبشار در شهرستان دورود قرار دارد و در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان، در روستایی به همین نام قرار دارد. از نظر جغرافیایی، دورود از سمت شمال با شهرستان سربند و از شمال غربی با بروجرد هم‌مرز است، و از سمت شرق به ازنا، از جنوب به الیگودرز و از سمت غرب به شهرستان خرم‌آباد محدود می‌شود.

لرستان

 

آبشار بیشه با تپه‌های کلاه‌کوه در شرق و کوه ازگن در شمالش همراه است و در فاصله ۶۵ کیلومتری از شهر خرم‌آباد واقع شده است. این منطقه دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است و راه‌آهن تهران–خوزستان نیز از نزدیکی آن عبور می‌کند.

آبشار بیشه در جنگل‌های پرفراز بلوط و روستای خیره‌کن بیشه واقع شده است. عبور قطار از این منطقه چشم‌انداز دل‌انگیزی را به وجود آورده است. آب و هوای خنک و تازگی منطقه، همراه با سرسبزی درختان و فراوانی کوه‌ها، این نقطه را به یک مقصد دلچسب و دیدنی تبدیل کرده است. در بالای آبشار، در نزدیکی ایستگاه، چشمه‌های پرآبی وجود دارند که از عمق کوه جاری شده و با صدای زمزمه‌آور خود، ایستگاه قطار را زینت می‌دهند و آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.

 

دریاچه گهر

دریاچه گهر که همچون یک نگین فیروزه‌ای در میان رشته کوه‌های اشترانکوه می درخشد، هر نگاهی را به خود جلب می‌کند. این دریاچه در ارتفاع ۲,۳۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به نظر می‌رسد که ناشی از یک زمین‌لرزه بزرگ باشد؛ زیرا دریاچه گهر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارد و احتمالاً جنبش گسل و بسته شدن دره توسط یک سنگ ریزش عظیم، عامل ایجاد آن شده است.

تفریحات دریاچه گهر بسیار متنوع و جذاب است و شامل موارد زیر می‌شود:

لرستان

  1. ماهیگیری ، به‌ویژه برای صید ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و خال‌قرمز
  2. قایق‌سواری
  3. پیاده‌روی و طبیعت‌گردی
  4. کوهنوردی

بهترین زمان‌های برای سفر به دریاچه گهر از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از اوایل تابستان تا اواسط تابستان است. در این زمان‌ها، هوا بهتر و مطلوب‌تر می‌شود و مناظر طبیعی زیبایی به شما نشان داده می‌شود.

اوایل بهار هنوز روی قله‌های اطراف دریاچه برف دارد و هوا خنک است، بنابراین بهتر است از سفر به این منطقه در این زمان خودداری کنید یا با تجهیزات و آماده‌باش مناسب برای شرایط آب‌وهوایی سرد عازم این مکان شوید.

 

آبشار نوژیان

این آبشار، با ارتفاع ۹۵ متر و عرض تاج پنج متر، بلندترین آبشار این استان محسوب می‌شود، در بخش پاپی، در فاصله ۳۸ کیلومتری جاده‌ی کمربندی شهر خرم آباد واقع شده و بین دو کوه تاف (در شرق و جنوب‌شرقی) و هشتاد پهلو (در جنوب و جنوب‌غربی) قرار گرفته است.

بهترین زمان نیز برای بازدید از آبشار نوژیان دو فصل بهار و تابستان است، چرا که در این دو فصل، آبشار به دلیل تأمین آب از چشمه‌های بالادست، پرآب‌تر و زیباتر است..

 

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک یکی از قلعه‌های تاریخی برجسته ایران است که از دوران حکومت ساسانیان آغاز به‌کار کرده است. این قلعه در شهر خرم آباد، روی یک تپه باستانی واقع شده و با نام “دژ شاپورخواست” نیز شناخته می‌شود. محیط طبیعی سبز و جذاب این منطقه، به تماشایی‌تر شدن قلعه فلک الافلاک کمک کرده است.

 

لرستان

ساختمان قلعه دارای ویژگی‌های دفاعی مانند چاه عمیق و راه‌های فرار اضطراری می‌باشد. این قلعه در طول تاریخ به عنوان محل انجام فعالیت‌های نظامی، سیاسی و اداری مورد استفاده قرار گرفته است و نقش مهمی در تاریخ این منطقه و کشور داشته است.

در حال حاضر، قلعه فلک الافلاک به عنوان یک موزه باستان‌شناسی و مرمت آثار تاریخی برای گردشگران و محققان مورد بازدید قرار می‌گیرد. این قلعه همچنین نمادی از فرهنگ و تمدن باستانی ایران محسوب می‌شود و جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان دارد.

 

تنگه شیرز

تنگه شیرز ، در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری به سمت شمال از شهرستان کوهدشت واقع شده است. این تنگه در بخش زردلان، در منطقه اولاد قبا قرار دارد.

تنگه شیرز، منطقه‌ای بکر و صخره‌ای است که به دلیل عدم دسترسی به امکانات شهری، برای طبیعت‌گردانان و کوهنوردان حرفه‌ای جذابیت دارد. اما برای کسانی که تازه کمپ زدن را تجربه می‌کنند، اینجا به عنوان مقصد اولیه پیشنهاد نمی‌شود. برای اقامت و کمپ زدن در این منطقه، همه وسایل مورد نیاز برای کمپ کردن را باید همراه داشته باشید.

 

لرستان

این منطقه کاملاً بکر است و برای اقامت در آن باید در طبیعت کمپ بزنید. برای مدت زمان اقامت خود، باید غذا و آب کافی را همراه داشته باشید. همچنین، برای بازدید از غار پل خدا و کوه‌نوردی در اطراف، نیاز به وسایل مناسب غارنوردی دارید.

اطراف تنگه شیرز، روستاهای مختلفی وجود دارد که برخی از آنها خانه‌های اجاره‌ای به مسافران ارائه می‌دهند. همچنین، هتل‌ها و مسافرخانه‌های کوهدشت و کرمانشاه نیز گزینه‌های مناسبی برای اقامت هستند و امکان بازدید یک‌روزه از تنگه شیرز را فراهم می‌کنند.

بهترین زمان برای سفر به تنگه شیرز فصل‌های بهار و تابستان هستند. اما در صورت سفر در فصل‌های سرد، باید با تجهیزات مناسب برای مقابله با هوای سرد آماده باشید و وضعیت راه‌ها را قبل از سفر بررسی کنید.

 

تنگه لی لی

تنگه لی لی یک جاذبه طبیعی در دل صخره‌های استوار زاگرس است. این مکان با صخره‌های بلند و تنگه‌های عمیقی که رودخانه ماربره از آن می‌گذرد، تصویری از دنیای رویایی را به ما نشان می‌دهد. فرسایش‌های طبیعی بر روی صخره‌ها سطوح صاف و صیقلی ایجاد کرده و دیواره‌هایی با اشکال عجیب به‌وجود آورده است. رود ماربره با جریان خود به این منطقه زندگی و شادابی می‌بخشد و حوضچه‌ها و استخرهای طبیعی را ایجاد می‌کند که در فصول گرم تابستان بهترین مکان برای آب‌تنی و تفریح است.

برای رسیدن به تنگ لی لی، ابتدا به روستای چمنار در مجاورت دورود بروید. این روستا در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری دورود واقع شده است. از چمنار یا روستای سیره، که در نزدیکی تنگه قرار دارد، پیاده‌رویی حدود ۴۵ دقیقه یا یک ساعت لازم است تا به تنگ لی لی برسید.

 

 

اگر از خرم آباد به این مکان سفر می‌کنید، ابتدا باید به دو روستای سیرم و چمنار رانندگی کنید، که حدود دو ساعت طول می‌کشد. اما اگر در دورود هستید، پس از حدود ۲۰ دقیقه رانندگی به روستای چمنار می‌رسیدید.

 

این تنگه به نام “لی لی” شناخته می‌شود، که نامی محلی است که به آن داده شده است. دلیل این نام‌گذاری به  دلیل وجود درختان گیلاس در این منطقه و گیلاس‌های کوچکی که لی لی نامیده می‌شوند برمی‌گردد. همچنین وجود پل “سورپیلو” در نزدیکی تنگه از دیگر دلایلی است که این منطقه با نام لی لی شناخته می‌شود.

در تنگه لی لی، تفریحات متعددی برای گذراندن وقت لذت‌بخش وجود دارد. قایق‌سواری در آبهای جریانی تنگ و شنا در حوضچه‌های آبی از محبوب‌ترین آن ها هستند. همچنین، به دلیل زیبایی طبیعت و چشم‌اندازهای دل‌نشین، تماشای مناظر زیبای تنگ لی لی نیز لذت‌بخش است. اما باید به خاطر داشت که داخل تنگ لی لی، صخره‌هایی وجود دارد که طی کردن آن‌ها نیاز به مهارت کوهنوردی دارد و در شنا کردن نیز باید از احتیاط کافی برخوردار باشید.

بهترین زمان برای سفر به تنگه لی لی بهار و تابستان است و برای سفر به تنگه لی لی، قایق بادی، کفش مناسب برای پیاده‌روی، و در صورت تمایل به کوهنوردی و صخره‌نوردی، وسایل لازم برای این ورزش‌ها را همراه خود ببرید.

به عنوان اقامت، می‌توانید در اقامتگاه بوم‌گردی تنگ لی لی اقامت کنید یا اگر دوست دارید تجربه کمپ زدن را داشته باشید، می‌توانید در مکان‌های مناسبی در اطراف تنگ چادر بزنید.

 

غار کلماکره

غار کلماکره در لرستان، در نزدیکی روستای طاق ملک حسین قرار دارد. این غار از جاذبه‌های گردشگری پلدختر است و در یکی از آخرین دره‌های صخره‌ای کوه آهکی ملّه واقع شده است. به دلیل پنهان بودن آن برای مدت‌های طولانی، اطلاعات کاملی درباره‌ آن وجود نداشته است. دسترسی به این غار نیازمند مسافتی پیاده‌روی در کنار مسیری کوهستانی است. روایت‌های مختلفی درباره‌‌ تاریخچه‌ی این غار و محتوای داخلی آن وجود دارد، از محل نگهداری گنجینه‌های باستانی گرفته تا محل دفن نگهبانان اسطوره‌ای. تحقیقات اخیر نشان داده که ممکن است این غار به یک سرزمین سلطنتی باستانی مرتبط با ساماتوره تعلق داشته باشد.

غار کلماکره در استان لرستان واقع شده و بهترین زمان برای بازدید از آن فصل بهار و تابستان است، اما فصل بهار ممکن است با باران‌های فصلی و سرمای هوا همراه باشد. این غار نیازمند آمادگی جسمانی بالا و همراه داشتن تجهیزات کافی غارنوردی است. از آنجا که ورود به غار نیازمند فرودی ۱۰ متری است، توصیه می‌شود که افراد غیرحرفه‌ای یا کودکان به این غار سفر نکنند. در غار به عمق ۱۰ متر نور طبیعی وجود دارد، اما پس از آن نیاز به چراغ قوه دارید. هم چنین پوشش شبکه تلفن همراه در حوالی غار مطلوب نیست. از آنجا که دره‌های خزینه و هلت نیز در اطراف غار واقع شده‌اند، می‌توانید این مناطق را نیز بازدید کنید.

 

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا یکی از آثار طبیعی شگفت‌انگیز در استان لرستان است که با بیش از ۸۰۰ متر طول، از دیدنی‌ترین مناظر کوهستانی ایران است. این تونل در یکی از دره‌های دامنه اشترانکوه در روستای کمندان ازنادره شکل گرفته و در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز قابل دسترسی است. شکل‌گیری این تونل از ذوب برف‌ها در فصل بهار و جاری شدن آب در داخل توده‌های برفی است که در نهایت به وجود تونل‌های زیبا اما خطرناک در این دره می‌انجامد. برای رسیدن به این تونل نیازمند یک ساعت پیاده‌روی از روستای کمندان است و بهترین زمان سفر به آن در فصول گرم سال است.

 

برای سفر به تونل برفی ازنا، این نکات مهم را در نظر داشته باشید:

  1. استفاده از کفش مناسب کوهنوردی برای صعود از صخره‌ها الزامی است.
  2. در طول مسیر، باید دو بار از رودخانه‌های سرد عبور کنید.
  3. ورود به تونل برفی ریسکی است، زیرا ممکن است حرکت رودخانه و وزش باد باعث ریزش تونل شود.
  4. در بالای تونل، می‌توانید لذت برف‌بازی و سرسره‌بازی کنید و عکس‌های زیبایی بگیرید.
  5. شکار در این منطقه ممنوع می باشد.

 

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید یکی از جاذبه‌های طبیعی برجسته در استان لرستان است که در نزدیکی شهر الیگودرز واقع شده و با ارتفاع تقریبی ۷۰ متر از بلندترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. فصل بهار، زمان زیباترین حالت آن است. آبشار آب سفید از داخل یک تونل سنگی سرازیر می‌شود و از رودخانه‌های دائمی در کوه‌های کازینستان و حرا سرچشمه می‌گیرد. نام آبشار به دلیل پهنای تاج آن و حباب‌های سفیدی که به‌وجود می‌آیند، به آن داده شده است.

آبشار آب سفید الیگودرز یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است و با ارتفاع حدودی ۷۰ متر جزو بلندترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود. پیاده‌روی در جنگل سرسبز و تماشای آبشار از ارتفاع بر سنگ‌ها و صخره‌ها، تجربه‌ای جذاب است. این منطقه امکانات فراوانی برای کوهنوردی و دره‌نوردی نیز فراهم می‌کند. جاذبه‌های دیگری مانند زیارتگاه امامزاده مومد حسن، سد خان آباد و آبشار چکان نیز در اطراف آبشار قرار دارند. در این منطقه، پوشش گیاهی و جانوری بسیار زیبا و منحصر به فردی وجود دارد که از آن می‌توان به درختان بلوط، سرو کوهی، و لاله‌های واژگون اشاره کرد.

 

تنگه هلت

تنگه هلت در استان لرستان، بین صخره‌های سترگ و بلند، با جریان رودخانه‌ای افسانه‌ای، از داخل زمین بر آمده است. این دره شگفت‌انگیز به وسیله فرسایش آبی به وجود آمده و با سیلاب‌ها دوباره آشکار شده است. با طولی حدود چهار کیلومتر، حدود ۱٫۵ تا دو ساعت زمان برای پیمودن آن نیاز است. تنگه هلت در محور آزادراه پل زال–خرم آباد واقع شده و از جاده پس از تونل خرگوشان دسترسی پیدا می‌کنید.

 

مخمل کوه

مخمل کوه لرستان، در شمال شهر خرم آباد واقع شده است و جزئی از دره تاریخی خایدآلو را تشکیل می‌دهد. با ارتفاعی حدود ۱,۹۰۰ متر، این کوه دارای ویژگی‌های جذابی است که طیف گسترده‌ای از رنگ‌های سبز را در فصل بهار به خود می‌گیرد. به دلیل وجود گلسنگ‌ها، ظاهر این کوه به شکل مخملی بوده و برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی، مکانی مناسب برای سفرهای دوستانه و خانوادگی است.

در مخمل‌کوه لرستان، پارک جنگلی، تنگه شبیخون، و آبشار شبیخون جاذبه‌هایی هستند که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. بهار بهترین زمان برای بازدید از این منطقه است، اما تابستان نیز مناسب است. در پاییز، منظره زیبای مخمل‌کوه شگفت‌انگیز است، اما بازدیدکنندگان کمتری در این فصل حضور دارند.

 

کلام آخر

لرستان استانی مملو از مناطق بکر و کشف نشده می باشد. طبیعتا در سفر به لرستان، جنگل‌ها و درختان بکر و گورستان‌ها و تپه‌های تاریخی کشف نشده‌ زیادی در مسیر شما وجود دارند. پس در سفر به این استان شگفت انگیز لحظه ای درنگ نکنید.

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *